Ceny OC rosną

Data publikacji: 2011-02-25

W wyniku pogarszającej się sytuacji w segmencie ubezpieczeń komunikacyjnych ceny za ubezpieczenie samochodu OC w tym roku idą w górę. Wzrost składki za polisę OC odczują określone grupy klientów, które generują najwyższą szkodowość.
Oblicz moje OC/AC

Geneza kryzysu

Sytuacja na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych w 2006 roku przynosiła zyski zarówno w przypadku ubezpieczenia OC, jak i AC. W latach 2007 – 2008 ujemny wynik techniczny w polisach OC rekompensował wynik techniczny w ubezpieczeniach autocasco. Załamanie miało miejsce w 2009 roku, kiedy to w obu podstawowych liniach produktowych rezultat spadł do kwoty minus 1,04 miliarda złotych (- 954,25 mln zł w OC i - 86,33 mln zł w AC).

Przyczyny ujemnego bilansu

Główną przyczyną pogorszenia się rentowności ubezpieczeń samochodu była zacięta konkurencja cenowa działających w Polsce towarzystw ubezpieczeń. Ponadto istotny wpływ na obecną sytuację miały zmiany wymuszające uwzględnienie VAT w odszkodowaniach dla osób fizycznych oraz wypłaty świadczeń z ubezpieczenia OC osobom bliskim kierowcy. Raport Komisji Nadzoru Finansowego podsumowujący wyniki rynku ubezpieczeń na koniec września 2010 roki przedstawiał fatalny wynik techniczny w ubezpieczeniach samochodu OC i AC. W OC strata techniczna wyniosła – 556,34 mln zł. Natomiast w segmencie Autocasco strata techniczna ukształtowała się na poziomie – 379,51 mln zł. Łączny wynik w ubezpieczeniach komunikacyjnych wyniósł zatem – 935,86 mln zł. Rok wcześniej liczba ta była na poziomie – 532,01 mln zł.

Ceny OC rosną

Skutkiem powyższych okoliczności ubezpieczyciele zaczęli podnosić ceny za polisy OC. Zmiany rozpoczęły się już po I półroczy 2010 r. Były jednak subtelne i dotyczyły wybranych grup klientów, w związku czym nie odbiły się drastycznie na portfelach wszystkich polskich kierowców. Od roku 2011 kolejne towarzystwa wprowadzają zmiany w swoich taryfikatorach, które niekorzystnie wpłyną na wysokość składki ubezpieczenia OC. Aktualizację taryf przeprowadził już Allianz, InterRisk oraz Compensa. Podwyżki w ubezpieczeniach znajdziemy także w ofercie OC PZU i Warta.

„TUiR Allianz Polska podjęło decyzję o podwyżce taryf OC posiadaczy pojazdów od 1 lutego 2011. Podwyżka oparta jest na szczegółowej aktualnej analizie portfela” - komentuje Urszula Stańczak, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Majątkowych i Komunikacyjnych.

„W obszarze najwyższej szkodowości pozostają w dalszym ciągu ciągniki siodłowe oraz samochody ciężarowe o ładowności pow. 2 ton. Zastosowano dla nich największą zwyżkę składki. Drugim obszarem są młodzi kierowcy, użytkownicy pojazdów, którzy nie przekroczyli 23 lat. Ta grupa klientów w dalszym ciągu wymaga zdyscyplinowania. Zwracamy także uwagę na nielokowanie flot samochodowych w portfelu ubezpieczeń indywidualnych. Klienci flotowi powinni otrzymywać oferty indywidualne, oparte na analizie przebiegu szkodowego. Pozostałe zmiany polegają na podwyżce stawek i są oparta na wielu istotnych parametrach taryfowych, obowiązujących w portfelu samochodów osobowych. Średnia wartość podwyżek w tym obszarze wynosi 17 – 22% . Kwotacje uwzględniają promocje dla klientów, którzy posiadają nie tylko ubezpieczenie OC pojazdów mechanicznych, lecz także ubezpieczenie AC oraz inne ubezpieczenia majątkowe”. - dodaje Urszula Stańczak

„Oceniając miniony rok, rynek ubezpieczeniowy po raz kolejny poniósł straty na ubezpieczeniu OC komunikacyjnym. W związku z tym większość ubezpieczycieli dokonuje obecnie korekt stawek za OC lub zrobiła zmiany pod koniec ubiegłego roku. Wprowadzane podwyżki nie dotyczą zazwyczaj wszystkich kierowców, lecz skierowane są głównie do segmentów o najgorszych przebiegach szkodowych” - mówi „GU” Bartosz Olszycki, dyrektor Biura Rozwoju Produktów Komunikacyjnych TUiR Warta.

„Dla określenia takich grup Warta na bieżąco monitoruje posiadany portfel ubezpieczeń. Mówimy tu zarówno o grupach klientów np. z uwagi na ich wiek, okres posiadania prawa jazdy, jak i kryteriach dotyczących pojazdów – ich rodzajów, marek, wieku czy też konkretnych obszarów terytorialnych charakteryzujących się ponadstandardowym ryzykiem ubezpieczeniowym” - tłumaczy Bartosz Olszycki.

„Wprowadzone od 15 lutego w TUiR Warta korekty składek taryfowych OC nie dotyczą samochodów osobowych, tylko wybranych innych rodzajów pojazdów, charakteryzujących się niekorzystnymi przebiegami szkodowymi tj np. motorowery, pojazdy wolnobieżne czy samochody specjalne. Zmiany te nie dotyczą też całej Polski tylko wybranych obszarów. Ponieważ wprowadzone korekty nie dotyczą wszystkich umów, uśrednianie ich wartości nie daje prawdziwej oceny. Ogólnie można powiedzieć, że stawki na całym portfelu zmieniły się o około 1-2%. Jednocześnie chcemy podkreślić, że dzięki takiej segmentacji Warta bezszkodowym klientom oferuje preferencyjne warunki zawierania nowych jak wznawiania dotychczasowych umów” - dodaje.

Dowiedz się, jakie czynniki wpływają przede wszystkim na cenę OC:

Tagi: