Komisja Nadzoru Finansowego niedawno poinformowała o wynikach ze sprzedaży ubezpieczeń OC dla kierowców w pierwszym półroczu 2017 r. Wiele osób zainteresowanych tematem ubezpieczeń komunikacyjnych z niecierpliwością oczekiwało publikacji tych danych.
W pierwszej połowie 2017 roku ubezpieczyciele zyskali na OC
Po sprawdzeniu najnowszych danych Komisji Nadzoru Finansowego okazuje się, że ubezpieczyciele zamknęli pierwszą połowę 2017 r. z zyskiem na sprzedaży OC wynoszącym około 0,10 mld zł (patrz poniższa tabela). Wynik po pierwszym kwartale 2017 roku kształtował się na niewiele niższym poziomie (+0,09 mld).
Tegoroczne zyski ze sprzedaży obowiązkowych ubezpieczeń OC dla kierowców nie wydają się duże, jeżeli uwzględnimy wartość całego rynku takich polis.
Trzeba jednak mieć świadomość, że w polskich warunkach samo wypracowanie półrocznego zysku ze sprzedaży obowiązkowych polis dla kierowców wydaje się przełomowym wydarzeniem - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.
Zobacz, w którym mieście jest teraz najtańsze OC
Wiele lat strat ubezpieczycieli na OC
Dane KNF-u oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń wskazują, że 2006 r. był ostatnim, który ubezpieczyciele zamknęli zyskiem ze sprzedaży obowiązkowego OC dla kierowców (+0,20 mld zł).
Kolejne lata upływały pod znakiem strat (patrz poniższa tabela). Szczególnie wysokie były straty ze sprzedaży OC komunikacyjnego odnotowane w:
- 2009 roku: -0,95 mld zł,
- 2010 roku: -0,90 mld zł,
- 2014 roku: -0,79 mld zł,
- 2015 roku: -1,11 mld zł
- i 2016 roku: -1,09 mld zł.
Istnieje spora szansa, że pod względem zyskowności OC bieżący rok będzie najlepszy dla ubezpieczycieli od 2006 r.
Niewykluczone, że zakładom ubezpieczeń uda się przekroczyć wynik, który odnotowano pod koniec 2006 roku - prognozuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.
Wejdź teraz na kalkulator OC i kup najtańsze ubezpieczenie
Zmiany wyniku technicznego ze sprzedaży obowiązkowych ubezpieczeń OC dla kierowców (2006 r. - II kw. 2017 r.)
Rok/kwartał ↓ | Wynik techniczny na obowiązkowych polisach OC dla kierowców |
---|---|
2006 r. | +0,20 mld zł |
2007 r. | -0,14 mld zł |
2008 r. | -0,70 mld zł |
2009 r. | -0,95 mld zł |
2010 r. | -0,90 mld zł |
2011 r. | -0,64 mld zł |
2012 r. | -0,43 mld zł |
2013 r. | -0,26 mld zł |
2014 r. | -0,79 mld zł |
2015 r. | -1,11 mld zł |
2016 r. | -1,09 mld zł |
I kw. 2017 r. | +0,09 mld zł |
I i II kw. 2017 r. | +0,10 mld zł (skumulowany wynik dla pierwszego półrocza) |
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych PIU oraz KNF
Zysk efektem wyższych składek OC
Inna ciekawa statystyka podawana przez nadzór finansowy mówi, że po pierwszej połowie 2016 r. ubezpieczyciele stracili 0,63 mld zł na sprzedaży obowiązkowych polis OC dla kierowców. Analogiczny wynik dla pierwszej połowy 2017 r. był dodatni i wynosił 0,10 mld zł (patrz poniższe zestawienie). Roczna zmiana wyniku finansowego wyniosła zatem (+0,73 mld zł).
Osiągnięcie zysku ze sprzedaży OC w pierwszych sześciu miesiącach 2017 roku jest na pewno efektem o wiele większej wartości zebranych składek. W pierwszym półroczu 2016 r. właściciele pojazdów mechanicznych zapłacili ubezpieczycielom 3,61 mld zł. Analogiczny wynik dla okresu styczeń - czerwiec 2017 r. wyniósł już 5,10 mld zł i był wyższy o 1,49 mld zł.
Sprawdź sposoby naszych ekspertów na tańsze ubezpieczenie OC:
Niepokoi wzrost odszkodowań dla poszkodowanych w wypadkach
Uwagę zwraca fakt, że półroczny wynik finansowy ze sprzedaży OC komunikacyjnego nie zmienił się proporcjonalnie do wzrostu wartości zebranych składek. Wytłumaczenie tej sytuacji jest bardzo proste. W stosunku do pierwszej połowy 2016 roku znacząco wzrosła wartość świadczeń wypłacanych z ubezpieczeń OC (+0,62 mld zł).
Przez pierwsze sześć miesięcy bieżącego roku ubezpieczyciele w ramach obowiązkowych polis dla kierowców zlikwidowali szkody o rekordowej wartości prawie 4 mld zł - informuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.
Czynniki wpływające na wynik ze sprzedaży ubezpieczeń OC dla kierowców w pierwszej połowie 2016 r. i pierwszej połowie 2017 r.
Analizowany okres → Analizowana wartość ↓ |
I połowa 2017 r. | I połowa 2016 r. | Zmiana względem I połowy 2016 r. |
---|---|---|---|
Zebrane składki | 5,10 mld zł | 3,61 mld zł | +1,49 mld zł |
Przychody z lokat netto po uwzględnieniu kosztów | 0,21 mld zł | 0,17 mld zł | +0,04 mld zł |
Pozostałe przychody techniczne na udziale własnym | 0,09 mld zł | 0,05 mld zł | +0,04 mld zł |
Odszkodowania i świadczenia | 3,94 mld zł | 3,33 mld zł | +0,62 mld zł |
Koszty działalności ubezpieczeniowej | 1,02 mld zł | 0,88 mld zł | +0,13 mld zł |
Pozostałe koszty techniczne na udziale własnym | 0,34 mld zł | 0,25 mld zł | +0,09 mld zł |
Wynik techniczny ze sprzedaży ubezpieczeń | +0,10 mld zł | -0,63 mld zł | +0,73 mld zł |
Źródło: opracowanie własne Ubea.pl na podstawie danych KNF
W świetle zaprezentowanych powyżej informacji KNF-u dodatni wynik techniczny ubezpieczycieli w pierwszej połowie 2017 roku wygląda nieco mniej optymistycznie. Po pierwsze, trzeba zdawać sobie sprawę, że wypracowanie zysku na OC odbyło się kosztem bardzo dużego wzrostu składki zebranej od kierowców (+41%).
Po drugie, niepokojący jest wzrost odszkodowań wypłacanych z OC dla kierowców. Jeżeli taka wzrostowa tendencja się utrzyma, to ubezpieczyciele będą zmuszeni do kolejnych podwyżek składki płaconej za OC.
Sprawdź pomysły rządu na zatrzymanie podwyżek OC
O dużych obniżkach cen obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych na pewno nie może być mowy, gdyż nadzór finansowy obliguje towarzystwa do utrzymywania zysku ze sprzedaży tych polis.
Niedawne kary dla dwóch ubezpieczycieli za ustalanie zbyt niskich składek w latach 2011 - 2015 dowodzą, że Komisja Nadzoru Finansowego może zastosować sankcje w celu utrzymania zyskowności ubezpieczeń OC. Ta osiągnięta rentowność jest krucha, bo na razie mieliśmy do czynienia tylko z sześcioma miesiącami zakończonymi niewielkim zyskiem technicznym - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.