Dla większości kierowców kupujących obowiązkowe OC wysokość rocznej składki jest kluczowym kryterium wyboru. Trudno się temu dziwić, bo wszyscy ubezpieczyciele oferują taki sam (określony ustawą) zakres ochrony odpowiedzialności cywilnej, a ewentualne problemy z likwidacją szkody stają się problemem osoby poszkodowanej w wypadku.
Koszt ochrony ma również spore znaczenie w przypadku ubezpieczeń autocasco. Dzięki najnowszym danym Rzecznika Finansowego możemy sprawdzić, czy skargi kierowane do tej instytucji częściej dotyczyły firm sprzedających tanie polisy komunikacyjne.
Sprawdź, ile kosztuje OC i AC
Ile osób skarżyło się na PZU?
W 2017 r. aż 77% takich wniosków do Rzecznika Finansowego dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych miało związek z obowiązkowym OC dla kierowców. Poniższa tabela prezentuje dokładne dane o „komunikacyjnych” skargach klientów i poszkodowanych na firmy ubezpieczeniowe z siedzibą w Polsce.
Statystyki Rzecznika Finansowego wskazują, że w ujęciu liczbowym najwięcej skarg (1703) na ubezpieczenia komunikacyjne dotyczyło polis sprzedawanych przez PZU S.A. Tak wysoki wynik nie powinien dziwić, jeśli weźmiemy pod uwagę duży udział największego ubezpieczyciela majątkowego w łącznej składce zebranej w 2017 r. z tytułu polis komunikacyjnych (ok. 34%).
Ze względu na zróżnicowaną skalę działalności poszczególnych firm sprzedających ubezpieczenia dla kierowców najbardziej sprawiedliwym rozwiązaniem jest przeliczenie liczby skarg na 1% udziału rynkowego w 2017 r. (mierzonego przypisaną składką brutto).
Po wykonaniu odpowiednich obliczeń okazuje się, że skargi na PZU S.A. wcale nie były szczególnie częste. Wręcz przeciwnie - lider rynku ubezpieczeń majątkowych odnotował dość niski wynik - komentuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.
W 2017 r. rzadko skarżyli się klienci Warty
Pod względem częstotliwości skarg dotyczących polis komunikacyjnych (50 skarg na 1% udziału rynkowego) PZU S.A. prezentuje się jednak znacznie gorzej niż towarzystwo ubezpieczeniowe z najlepszym wynikiem (20 skarg na 1% udziału rynkowego). Mowa o TUiR WARTA S.A..
Na drugim końcu rankingu dotyczącego częstotliwości skarg w 2017 r. uplasował się TUZ TUW. Wynik tej instytucji (124 skargi na 1% udziału w rynku) trudno z pewnością określić jako dobry - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.
Liczba oraz częstość skarg na zakłady ubezpieczeniowe w 2017 r. (ubezpieczenia komunikacyjne)
Nazwa ubezpieczyciela ↓ | Liczba skarg w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych (od 1 stycznia 2017 r. do 31 grudnia 2017 r.) | Udział rynkowy mierzony wartością składki przypisanej brutto (wynik dla polis komunikacyjnych od 1 stycznia 2017 r. do 31 grudnia 2017 r.) | Liczba skarg przypadająca na każdy 1% udziału rynkowego |
---|---|---|---|
AVIVA TU Ogólnych S.A. |
97 |
0,91% |
107 |
AXA Ubezpieczenia TUiR S.A. |
413 |
5,53% |
75 |
Concordia Polska TUW |
25 |
0,54% |
46 |
Generali TU S.A. |
376 |
4,03% |
93 |
Gothaer TU S.A. |
92 |
1,65% |
56 |
Link 4 TU S.A. |
287 |
4,20% |
68 |
Pocztowe TUW |
10 |
0,36% |
28 |
PZU S.A. |
1703 |
34,16% |
50 |
STU Ergo Hestia S.A. |
504 |
15,53% |
32 |
TU Compensa S.A. VIG |
201 |
4,13% |
49 |
TU Europa S.A. |
4 |
0,00% |
- |
TU INTERRISK S.A. VIG |
132 |
1,96% |
67 |
TUiR Allianz Polska S.A. |
229 |
4,57% |
50 |
TUiR Partner S.A. |
1 |
0,00% |
- |
TUiR WARTA S.A. |
342 |
16,90% |
20 |
TUW TUW |
114 |
2,26% |
50 |
TUZ TUW |
78 |
0,63% |
124 |
UNIQA TU S.A. |
200 |
2,59% |
77 |
Uwaga! Tabela uwzględnia zakłady ubezpieczeń z siedzibą w Polsce.
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Rzecznika Finansowego i KNF
Sprawdź aktualny ranking OC, AC, NNW ubezpieczycieli w Polsce
„Tani” ubezpieczyciele wypadają dość dobrze
Interesująco prezentują się również wyniki firm ubezpieczeniowych, które w świetle analiz Ubea.pl są konkurencyjne pod względem wysokości składek ubezpieczeń komunikacyjnych (OC, OC + NNW, OC + AC, OC + AC + NNW). Mowa o takich ubezpieczycielach jak Link4, Aviva, Benefia (marka Compensa TU VIG), MTU (marka STU Ergo Hestia) oraz You Can Drive (marka STU Ergo Hestia dla młodych kierowców).
Prawie żaden z wymienionych ubezpieczycieli nie odnotował złego wyniku po uwzględnieniu liczby skarg i udziału w rynku polis komunikacyjnych. Wyjątek stanowi Aviva, która zanotowała drugą najwyższą częstotliwość skarg (po TUZ TUW). Natomiast Ergo Hestia pod względem liczby skarg przeliczonej na 1% udziału rynkowego uplasowała się na wysokim trzecim miejscu (za TUiR WARTA S.A. i Pocztowe TUW).
Takie wyniki udowadniają, że trudno jest wykazać wyraźny związek pomiędzy cenami ubezpieczeń komunikacyjnych i częstością wniosków, w którym klienci lub poszkodowani proszą Rzecznika Finansowego o interwencję - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.