Pierwsze auto - jaki samochód wybrać, aby mieć tanie OC?

Ostatnia aktualizacja: 2021-09-28

Młodzi kierowcy bez doświadczenia „za kółkiem” muszą pogodzić się z wysokimi cenami polis OC. Tłumaczymy, jak można choć trochę obniżyć koszt ubezpieczenia, wybierając odpowiednie auto.
Oblicz moje OC/AC

Wiele analiz przeprowadzonych przez porównywarkę Ubea.pl potwierdza, że ubezpieczyciele wysoko oceniają ryzyko spowodowania wypadku przez młodych kierowców. Taka ocena niestety wynika z danych statystycznych dotyczących szkodowości. Co gorsza, młody kierowca z uwagi na brak pozytywnej historii ubezpieczeniowej nie może liczyć na obniżki kosztu OC (bonusy).

Niestety niektórzy młodzi Polacy dodatkowo podnoszą swoje koszty obowiązkowego ubezpieczenia przez wybór nieodpowiedniego auta. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili wyjaśnić na ciekawym przykładzie, jaki samochód jest dobry dla młodego kierowcy (pod kątem kosztów obowiązkowej polisy OC).

Sprawdź, co o ubezpieczeniu OC, rejestracji auta i przeglądzie powinien wiedzieć młody kierowca

Sprawdziliśmy dwa auta o różnej pojemności silnika

Wpływ modelu samochodu na poziom kosztów obowiązkowego ubezpieczenia OC można przeanalizować na przykładzie młodego mieszkańca Poznania. Ten osiemnastolatek zamierza kupić pierwsze auto przy pomocy oszczędności zgromadzonych dzięki wakacyjnej pracy za granicą. Co ważne, przykładowy kierowca niedawno zdał egzamin na prawo jazdy i nie posiadał wcześniej żadnej komunikacyjnej polisy OC.

Poniżej prezentujemy bardziej dokładne założenia dotyczące przykładowego klienta zakładu ubezpieczeń - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Założenia dotyczące młodego kierowcy: osiemnastoletni klient ubezpieczyciela otrzymał prawo jazdy 20 maja 2019 r. Jest to kawaler nieposiadający dzieci i mieszkający na terenie Poznania (kod pocztowy: 60-178). Samochód z przykładu numer 1 lub 2 jest pierwszym autem osiemnastoletniego kierowcy. Młody klient zakładu ubezpieczeń to student zainteresowany wykupieniem ochrony od 1 lipca 2019 r. Polisa OC zostanie jednorazowo opłacona przez Internet. Posiadacz auta akceptuje wszystkie domyślne warianty ochrony, które proponują mu ubezpieczyciele i nie korzysta ze zniżek (np. za posiadanie innych polis tej samej firmy).

W ramach naszej analizy założyliśmy, że przykładowy klient ubezpieczyciela aktualnie ma do wyboru dwa samochody ze znaczkiem Volkswagena na masce. Pierwszy wariant to VW Polo z 2012 roku, który ma silnik o mocy 86 KM i pojemności ok. 1,4 litra.

Samochód analizowany w drugim przykładzie to dwa lata starszy Volkswagen Passat z dwulitrowym silnikiem o mocy 140 KM. Poniżej prezentujemy dokładne założenia dotyczące obydwu samochodów - tłumaczy Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Samochód, którego dotyczy ochrona w przykładzie 1: ubezpieczane auto to czerwony Volkswagen Polo 1.4 16V Trendline (86 KM/63 kW, 1390 cm3) z 2012 r. Samochód pochodzi z polskiego salonu Volkswagena i został po raz pierwszy zarejestrowany 26 lutego 2012 r. Pojazd do tej pory nie miał uszkodzeń, a jego łączny przebieg wynosi 70 000 km (oczekiwany przebieg roczny to 10 000 km). Volkswagen Polo posiada fabryczny oraz sprawny immobilizer i jest zawsze parkowany w garażu indywidualnym (kod pocztowy: 60-178). Samochód będzie regularnie użytkowany w kraju (za granicą do 1 miesiąca) i niewykorzystywany do działalności gospodarczej.

Samochód, którego dotyczy ochrona w przykładzie 2: ubezpieczane auto to czarny Volkswagen Passat 2.0 TDI Trendline (140 KM/103 kW, 1968 cm3) z 2010 r. Samochód pochodzi z niemieckiego salonu Volkswagena i został po raz pierwszy zarejestrowany 7 czerwca 2010 r. Pojazd do tej pory nie miał uszkodzeń, a jego łączny przebieg wynosi 90 000 km (oczekiwany przebieg roczny to 10 000 km). Volkswagen Passat posiada fabryczny alarm oraz sprawny immobilizer i jest zawsze parkowany w garażu indywidualnym (kod pocztowy: 60-178). Samochód będzie regularnie użytkowany w kraju (za granicą do 1 miesiąca) i niewykorzystywany do działalności gospodarczej.

Duży silnik oznacza wysoką składkę za pierwsze OC

Poniższa tabela przedstawia zróżnicowanie wysokości składki OC oferowanej przez poszczególnych ubezpieczycieli osiemnastoletniemu kierowcy z Poznania posiadającemu Volkswagena Polo lub Volkswagena Passata. Jak nietrudno zauważyć, różnica kosztów OC dla przykładu 1 (ubezpieczenie VW Polo) oraz przykładu 2 (ubezpieczenie VW Passata) jest bardzo duża.

W przypadku wyboru Passata z dużym silnikiem zamiast małego Polo przykładowy poznaniak zapłaci składkę OC większą o 27%. Ten uśredniony wynik oznacza przeciętny koszt OC na poziomie 5814 zł zamiast 4593 zł (zobacz poniższa tabela) - komentuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Nawet w przypadku najtańszej polisy OC oferowanej przez Benefię trzeba się liczyć z szesnastoprocentową dopłatą do ubezpieczenia Passata i podwyżką składki o niecałe 400 zł rocznie.

Wspomniany ubezpieczyciel (Benefia) jest relatywnie łagodny dla posiadaczy aut z dużymi silnikami. Niektóre zakłady ubezpieczeń „karzą” właściciela VW Passata składką OC wyższą nawet o 27% - 57%. W skrajnym przypadku dopłata składki wynosi prawie 2000 zł rocznie - podkreśla Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Sprawdź, jak pojemność silnika wpływa na cenę OC w przypadku doświadczonego kierowcy

Ubezpieczenia OC: przykładowa różnica składki dla młodego kierowcy związana z wyborem auta

Nazwa ubezpieczyciela Roczna składka OC w przykładzie 1
(VW Polo)
Roczna składka OC w przykładzie 2
(VW Passat)
Procentowa różnica w wysokości rocznej składki
(względem przykładu 1)

Aviva

7786 zł

9640 zł

+24%

Benefia

2423 zł

2812 zł

+16%

Generali

4656 zł

5938 zł

+28%

Gothaer

4957 zł

5906 zł

+19%

Link4

6177 zł

8230 zł

+33%

MTU24

3421 zł

5374 zł

+57%

Proama

4331 zł

5524 zł

+28%

UNIQA

4579 zł

5068 zł

+11%

You Can Drive

3011 zł

3838 zł

+27%

Średni wynik dla analizowanych towarzystw

4 593 zł

5 814 zł

+27%

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych porównywarki Ubea.pl (z 26 czerwca 2019 r.)

Wybór auta jest ważny także w przypadku rejestracji z rodzicem

Wielu młodych kierowców ze względu na wysoki poziom kosztów OC rejestruje swój pierwszy samochód razem z rodzicem i dzięki temu obniża roczną składkę (korzystając ze zniżek doświadczonego współwłaściciela pojazdu). Takie rozwiązanie może skompensować dodatkowe koszty związane z wyborem auta o dużej pojemności silnika.

Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że nawet wspólna rejestracja auta z rodzicem nie wyeliminuje zupełnie wpływu, jaki pojemność silnika wywiera na poziom składki OC. Ubezpieczyciele biorą pod uwagę ten „silnikowy” parametr nawet w przypadku doświadczonych kierowców o dobrej historii szkód - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Dowiedz się, jakie są zalety i wady współwłasności samochodu

Tagi: