Z najnowszych szacunków Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) wynika, że w Polsce jest ok. 90 – 100 tysięcy pojazdów bez ważnego OC (co stanowi 0,4 – 0,5% wszystkich pojazdów). Jest to jeden z najniższych wskaźników w całej Europie.
Wirtualny policjant UFG znajduje coraz skuteczniej samochody bez OC
Jednak jedynie 14,3 tysiąca tych wezwań (niecałe 29%) zostało wystawionych na podstawie kontroli policyjnej. Aż 31,5 tysiąca (63%) było wynikiem analizy danych zawartych w ogólnopolskiej bazie polis. Pozostali właściciele samochodów zostali przyłapani na braku OC przez inne instytucje, takie jak organy rejestrowe (wydział komunikacji), Inspekcję Transportu Drogowego, Straż Graniczną czy organy celne.
Tak wysoki odsetek wezwań będących wynikiem ustaleń własnych UFG oznacza, że system wirtualnej kontroli OC jest coraz bardziej szczelny. Dla porównania w całym 2012 r. system wykrył zaledwie 4500 kierowców bez ważnego OC, a w 2014 r. około 26 000. W 2016 roku ta liczba może przekroczyć 40 000 (jeśli w ostatnim kwartale system zidentyfikował podobną liczbę osób bez OC, co w poprzednich kwartałach 2016 roku).
Sprawdź, jak się odwołać od decyzji UFG
Coraz więcej kierowców wykupuje OC
Przed wprowadzeniem systemu wirtualnej kontroli osoba posiadająca niesprawne auto w garażu mogła praktycznie nie obawiać się otrzymania kary za brak OC. Teraz jest inaczej: wirtualny policjant wykryje brak polisy nawet w przypadku nieużytkowanych aut.
Obawa przed rosnącą skutecznością wirtualnego policjanta oraz wzrost kar za brak OC (w 2017 r. właścicielowi samochodu osobowego bez ważnej polisy grozi kara sięgająca 4 000 zł) sprawia, że mimo podwyżki składek, coraz więcej kierowców wykupuje obowiązkowe ubezpieczenie.
Zobacz, ile wynosi aktualna kara za brak OC
W efekcie UFG obniżył o ok. połowę szacunki dotyczące liczby pojazdów bez ważnego OC. Dotychczas mówiono o 200 tys. samochodów bez polisy. Teraz ta liczba spadła do 90-100 tysięcy. Oznacza to, że zaledwie 0,4-0,5% pojazdów w Polsce nie ma wykupionego ubezpieczenia. Co ciekawe, jest to jeden z najniższych wskaźników w całej Europie.
Dlaczego nie wszyscy mają OC?
Spada liczba pojazdów bez ważnego OC, ale nie zmieniają się przyczyny, dla których niektórzy kierowcy nie posiadają ubezpieczenia. Nadal wielu z nich nie robi tego świadomie i często jest przekonanych (do momentu otrzymania kary), że posiadali ważne OC albo nie musieli go wykupywać. Dlaczego właściciele samochodów nie mają ważnego OC? Według UFG najczęstszymi przyczynami są:
Nieopłacenie wszystkich rat za OC w poprzednim roku – w takiej sytuacji ubezpieczenie nie przedłuży się automatycznie na następny okres.
Wygaśnięcie ubezpieczenia sprzedawcy samochodu – nabywca pojazdu może oczywiście korzystać z OC zbywcy, ale jedynie do końca okresu, który widnieje na polisie. Po tej dacie polisa wygasa, a nabywca musi wykupić nowe OC (oczywiście jeśli chce, może to zrobić u tego samego ubezpieczyciela).
Wykupienie OC kilka dni po rejestracji samochodu – powtórzmy raz jeszcze: według polskiego prawa każdy samochód musi posiadać ubezpieczenie od dnia jego rejestracji (nie później niż w chwili wprowadzenia go do ruchu). Nawet dzień zwłoki może zostać dostrzeżony i ukarany przez UFG.
Uznanie, że niesprawny technicznie pojazd nie musi być ubezpieczony – bez względu na stan techniczny każdy zarejestrowany w Polsce samochód musi mieć ubezpieczenie. Dotyczy to także niesprawnego auta stojącego od trzech lat w garażu.
Recepta na uniknięcie wezwania od UFG jest więc prosta: jeżeli mam zarejestrowane auto, muszę wykupić na nie ubezpieczenie. Uchroni to nie tylko przed koniecznością płacenia kary za brak polisy, lecz także odszkodowania po ewentualnej kolizji.
Warto zdawać sobie sprawę, że kwota płacona przez kierowcę nieubezpieczonego pojazdu może być znacznie wyższa od „zaoszczędzonej” składki. Z danych UFG wynika, że jeden z kierowców, który spowodował wypadek nieubezpieczonym autem, musi teraz zapłacić aż 1,8 miliona złotych. Wszystkich chcących uniknąć takich opłat, zachęcamy do poszukania najtańszego ubezpieczenia w kalkulatorze OC.