Kontakt
  • Link4
  • AXA Ubezpieczenia
  • Aviva
  • Proama
  • PZU
  • Warta
  • You Can Drive

Weryfikacja ubezpieczycieli pod kątem autocasco

Ostatnia aktualizacja: 2019-11-08

Często decydującym kryterium przy wyborze ubezpieczenia AC jest jego cena. Kupując autocasco nie zagłębiamy się z reguły w zakres ubezpieczenia, nie przewidując że staniemy się uczestnikami wypadku. Kiedy do niego dochodzi, przekonujemy się że dochodzenie odszkodowania wcale nie jest takie proste. Warto zatem przed zakupem AC sprawdzić dokładnie ofertę ubezpieczyciela.

Oblicz ubezpieczenie

Oblicz moje OC/AC

Likwidacja szkody to proces polegający na podejmowaniu działań związanych z ustaleniem wysokości odszkodowania lub świadczenia za powstałą szkodę. Ten etap obejmuje analizę okoliczności zdarzenia, przyczyny i skutki wypadku, rozmiar szkody, kończąc na wypłacie odszkodowania ubezpieczonemu lub odmowie. W praktyce może się to wiązać z tygodniami bez samochodu, czy niskim odszkodowaniem, które nie wystarcza na naprawę samochodu. W związku z tym już na etapie wyboru ubezpieczenia AC powinniśmy zastanowić się w jaki sposób sprawdzić firmę ubezpieczeniową, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek.

Internetowe kalkulatory ubezpieczeń służą do porównywania ofert towarzystw ubezpieczeniowych pod względem ceny za polisę oraz jej warunków. Nie istnieje jednak, jak do tej pory, system umożliwiający porównanie jakości obsługi klientów przez ubezpieczycieli w obszarze likwidacji szkód. Jest jednak kilka sposobów na sprawdzenie czy dane towarzystwo jest rzetelne i sprawne w procesie wypłaty odszkodowania z AC.

W pierwszej kolejności powinniśmy zajrzeć na stronę internetową ubezpieczyciela i zapoznać się z procedurami, którymi posługuje się w procesie likwidacji szkody. Powinniśmy dowiedzieć się, jak wygląda obsługa posprzedażowa oraz w jaki sposób sami możemy przyspieszyć procedurę likwidacji szkody. Takie informacje powinny być łatwo dostępne. Jeżeli nie możemy ich znaleźć, mamy prawo być zaniepokojeni.

Na stronie internetowej znajdźmy również tzw. e-konto lub inną aplikację umożliwiającą monitorowanie likwidacji szkody, która daje dostęp on-line do informacji, na jakim etapie likwidacji szkody jest ubezpieczyciel. Strona powinna umożliwiać bezpośredni kontakt z likwidatorem, czyli osobą odpowiedzialną po stronie firmy za naszą obsługę, w celu usprawnienia procesu związanego z dokumentacją. Staje się to coraz popularniejsze wśród towarzystw ubezpieczeniowych i może przybierać prostą formę zakładki na stronie lub stanowić odrębną platformę.

Dla przykładu ERGO Hestia udostępnia każdemu klientowi indywidualne konto na platformie iHestia. Umożliwia ono zarządzanie online posiadanymi polisami (aktualizacja danych, zgłoszenie sprzedaży samochodu, sprawdzenie terminu płatności kolejnej raty). Osobiste konto pozwala także sprawdzić, na jakim etapie likwidacji jest dana szkoda.

Ubezpieczyciela możemy również sprawdzić u Rzecznika Finansowego (kiedyś Rzecznika Ubezpieczonych) – instytucji, której zadaniem jest ochrona naszych interesów. Wszystkie skargi dotyczące obsługi ze strony towarzystw ubezpieczeniowych są publikowane na stronie Rzecznika, dzięki czemu możemy zweryfikować który ubezpieczyciel cieszy się najmniejszą sympatią klientów. Warto zwrócić uwagę również na to, że na rynku istnieją większe i mniejsze firmy, dlatego liczba skarg jest też uzależniona od liczby klientów danego ubezpieczyciela. Należy też skoncentrować się na tematyce skarg. Sprawdź, czy dotyczą one procesu szacowania i wypłaty odszkodowania.

Siedząc nadal przed monitorem komputera powinniśmy się także przyjrzeć forom internetowym, na których mamy dostęp do dużo szerszej liczby opinii, niż tych przekazanych w sposób bezpośredni. W tym wypadku należy być uczulonym na fakt, że ludzie są bardziej chętni do opisywania negatywnych doświadczeń. Krytyczne opinie znajdziemy więc na temat każdej firmy. Jeżeli jednak w internetową dyskusję włącza się dany ubezpieczyciel z propozycjami rozwiązania problemu, możemy wywnioskować, że stara się on dbać o swoich klientów, słucha komentarzy i reaguje na nie. Jakość obsługi klienta nie wydaje się być priorytetem dla firmy, która ignoruje negatywne opinie na swój temat.

Powyższe wskazówki pozwalają zdobyć informacje na temat towarzystwa i jego sprawności działania w przypadku zdarzenia ubezpieczeniowego. Nie mogą jednak dać gwarancji, że firma, u której wykupimy ubezpieczenie AC będzie zawsze i wszędzie działała po naszej myśli. Weryfikacja ubezpieczyciela jest o tyle istotna, że lepiej zapobiegać problemom przy wypłacie odszkodowania niż rozczarować się po fakcie, napotykając na wiele problemów związanych z likwidacją szkody. Minimalizując ryzyko przepraw przez ten proces nie można również zapominać o bezpiecznej jeździe i przezorności za kierownicą na co dzień.

Tagi:

Komentarze