Kontakt
  • Link4
  • AXA Ubezpieczenia
  • Aviva
  • Proama
  • PZU
  • Warta
  • You Can Drive

OC dla kierowców: taniej już nie będzie

Data publikacji: 2018-12-17

Pomimo różnych wahań od początku 2018 r. widoczny jest powolny spadek kosztów OC dla kierowców. Ten trend obniżki cen raczej nie utrzyma się w 2019 r. Warto więc jeszcze w grudniu kupić OC.

Oblicz ubezpieczenie

Oblicz moje OC/AC

Comiesięczne analizy Ubea.pl wskazują, że od początku 2018 r. mieliśmy do czynienia z różnymi zmianami przeciętnych kosztów ubezpieczeń OC. Wzrosty średniej składki OC często następowały po znaczących spadkach. W dłuższej perspektywie widoczna była jednak obniżka średnich kosztów ubezpieczeń OC.

Dane porównywarki Ubea.pl wskazują, że przeciętna cena obowiązkowej polisy proponowanej kierowcom przez Internet spadła pomiędzy styczniem oraz listopadem 2018 r. o 10%. Kierowcy zapewne liczyli na większą obniżkę kosztów OC komunikacyjnego. Wiele wskazuje jednak na to, że w 2019 r. będzie trudno nawet o takie dziesięcioprocentowe spadki. Właśnie dlatego warto teraz kupić polisę OC.

Koszty odszkodowań i zadośćuczynień dla ofiar wypadków wciąż szybko rosną

Kalkulator kosztu OC Prawdopodobieństwo poważnych obniżek kosztu OC komunikacyjnego byłoby znacznie większe, gdyby dane Komisji Nadzoru Finansowego oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń wskazywały na spadek albo przynajmniej stabilizację wypłat dla ofiar wypadków drogowych. W rzeczywistości mamy do czynienia z zupełnie inną sytuacją. W tym kontekście warto odwołać się do danych Komisji Nadzoru Finansowego, która co kwartał analizuje sytuację na rynku OC komunikacyjnego.

Na podstawie statystyk KNF-u eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl obliczyli, że pomiędzy pierwszymi sześcioma miesiącami 2017 r. oraz 2018 r. wypłaty z obowiązkowych ubezpieczeń OC wzrosły o 15,4% (z 3,94 do 4,55 mld zł). Trzeba wspomnieć, że w analizowanym okresie (I poł. 2017 r. - I poł. 2018 r.) dzięki wyższym składkom zysk techniczny na sprzedaży ubezpieczeń OC dla kierowców również znacząco wzrósł (z 54 do 213 mln zł).

Gdyby nie znacznie wyższe wpływy ze składek, to w pierwszej połowie 2018 r. ubezpieczyciele nie zarobiliby na sprzedaży obowiązkowego OC dla kierowców - analizuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Zysk ze sprzedaży obowiązkowych polis komunikacyjnych jest celem wymaganym przez KNF. Właśnie dlatego ubezpieczyciele w 2019 r. będą musieli dostosowywać wysokość zebranej składki do poziomu wypłat z OC. Jak na razie żadne przesłanki nie sugerują, że w przyszłym roku tempo wzrostu świadczeń dla ofiar wypadków drogowych może znacząco spaść. Na poziom odszkodowań za zniszczone pojazdy z pewnością dodatnio będzie wpływać inflacja oraz wzrost średniej wartości uszkodzonego auta.

W kontekście wypłat za szkody niemajątkowe (zadośćuczynień) warto wspomnieć o tegorocznych uchwałach Sądu Najwyższego, które otworzyły drogę do dużych świadczeń rodzinom osób znajdujących się w stanie wegetatywnym na wskutek wypadku drogowego - dodaje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Sprawdź zalecenia KNF dotyczące zadośćuczynień za szkody osobowe

Zmiany prawne w ubezpieczeniach

W ostatnim czasie krajowi ubezpieczyciele byli poddawani presji cenowej m.in. ze strony konkurentów działających jako oddziały zagranicznych firm ubezpieczeniowych. Spółki ubezpieczeniowe zarejestrowane w Polsce nie mogą odpowiedzieć na opisywaną sytuację dużymi obniżkami składek, bo w przeciwnym razie naraziłyby się na sankcje ze strony Komisji Nadzoru Finansowego.

Można oczekiwać, że KNF nie będzie chciał dopuścić do eskalacji wojny cenowej, która po raz kolejny mogłaby skutkować sporymi stratami ze sprzedaży OC dla kierowców. To bez wątpienia trudna sytuacja dla krajowych ubezpieczycieli. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że nie wszystkie zakłady ubezpieczeń są w ogóle zainteresowane konkurowaniem przy pomocy niskiej ceny obowiązkowych polis komunikacyjnych.

Wyniki rankingów Ubea.pl wskazują, że mamy do czynienia z rosnącą różnicą średnich składek pomiędzy liderami cenowymi (np. Benefią, Avivą i Link4) oraz ubezpieczycielami sprzedającymi najdroższe polisy OC dla kierowców (Generali oraz UNIQA) - podkreśla Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Do agresywnej polityki cenowej zniechęcają ubezpieczycieli również ryzyka związane ze zmianami przepisów i orzecznictwa. Do końca nie wiemy jeszcze, jakie skutki finansowe wywołają wspomniane uchwały Sądu Najwyższego, które są korzystne dla rodzin ofiar wypadków drogowych (znajdujących się w stanie wegetatywnym). Trzeba także zwrócić uwagę, że w dalszym ciągu nie zakończyły się prace związane ze standaryzacją świadczeń za szkody niemajątkowe.

W kontekście zmian prawnych warto również wspomnieć o planowanym podwyższeniu sum gwarancyjnych z obowiązkowych polis OC dla kierowców. Taka zmiana będzie kolejnym czynnikiem zniechęcającym ubezpieczycieli do obniżania składek - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Sprawdź, jak otrzymać wysokie odszkodowanie z ubezpieczenia

Dobry moment na kupno OC

Jeżeli w najbliższych tygodniach kończy się OC Twojego samochodu, już teraz wejdź na stronę kalkulatora polis komunikacyjnych i sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej za ubezpieczenie. OC możesz bez problemu wykupić z nawet kilkutygodniowym wyprzedzeniem, a najprawdopodobniej w następnych miesiącach średnia składka znowu zacznie rosnąć. Warto więc ubezpieczyć auto dopóki ubezpieczyciele oferują stosunkowo niskie składki.

Tagi:

Komentarze