Skostniały PZU
PZU (Powszechny Zakład Ubezpieczeń) jest jedną z największych instytucji finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej, a jego tradycje sięgają 1803 roku. PZU oferuje swoim klientom najszerszą na polskim rynku gamę produktów ubezpieczeniowych, zapewniając ochronę majątku i życia - w sumie blisko 200 rodzajów ubezpieczeń. PZU ma opinię rzetelnego i solidnego ubezpieczyciela, jednak konserwatywne podejście i przestarzałe procedury w porównaniu do konkurencyjnych firm, które propagują innowacyjne rozwiązania, spowodowały że PZU zyskał opinię zakrzepłego ubezpieczyciela, przy którym obstają wyłącznie wieloletni klienci.
PZU jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych i silnych marek na rynku, ale boryka się z problemami związanymi z historycznym postrzeganiem, mimo gigantycznych zmian zachodzących w firmie – przyznała w lipcu 2011 roku Marta Życińska, dyrektor biura marketingu w Grupie PZU.
Czas na reformę PZU
PZU postanowił zerwać z tym wizerunkiem i od kilku lat realizuje nową strategię. Ubezpieczyciel uruchomił sprzedaż produktów w systemie direct, przeprowadził restrukturyzację mającą na celu uproszczenie procesów i ograniczenie kosztów, wprowadził nowe systemy wynagrodzeń pracowników oraz prowadzi systematyczne działania mające na celu odświeżenie wizerunku (nowa strona internetowa na początku 2011 roku), początkowo przez agencję Leo Burnett, a od końca roku 2011 przez agencję reklamową PZL.
Cel, który postawiliśmy przed agencją to umacnianie unikalnej na polskim rynku marki PZU. Wierzymy, że agencja z takim doświadczeniem i potencjałem spojrzy na nowo na markę i wniesie kreatywny, odświeżający wkład w realizację strategicznych celów Grupy PZU - powiedziała Marta Życińska, dyrektor biura marketingu w Grupie PZU.
W marcu br. ubezpieczyciel przedstawił nową strategię na lata 2012-2014 nazywaną PZU 2.0. Plan zakłada stworzenie nowej wizji ubezpieczyciela, który jest silnie zorientowany na klienta, efektywny operacyjnie, znany ze swoich kompetencji w zakresie inwestycji i oferujący nowatorskie rozwiązania w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych.
Chcemy być kreatorem rynku ubezpieczeń zdrowotnych. Obecnie 11 mln osób ma z nami relacje i im zaproponujemy nowy produkt. Cel to 5 mld zł przypisu składki brutto w ciągu 5 lat. To niesamowicie ambitny cel i nie da się tego zrobić bez zmian regulacyjnych - komentuje Andrzej Klesyk, Prezes Zarządu PZU S.A.
Nowe logo PZU
Teraz nadeszła pora na zmianę logotypu (dotychczasowy miał ponad 20 lat). Dziś PZU zorganizowało konferencję prasową, której tematem przewodnim był refresh marki, wprowadzenie nowej identyfikacji wizualnej i rozpoczęcie kampanii reklamowej nawiązującej do tych reform. Na konferencji zaprezentowano nowe logo PZU, którego autorem jest Michał Łojewski, współtwórca studia White Cat, odpowiedzialnego także za odświeżenie wizerunków m.in. PKO BP, Netii i stworzenie identyfikacji wizualnej Alior Banku.
Odświeżenie logo to znak zmian, jakie zaszły w firmie w ostatnich latach – mówi Witold Jaworski, wizeprezes PZU.
Nowe logo PZU zgodnie z zapowiedziami nawiązuje do tego z połowy XX wieku. Jest proste i czytelne, pozbawione wszelkich ornamentów i dodatkowych tekstów, a nazwa "PZU" zamknięta jest w granatowej, rozświetlonej obręczy. Pewnie znajdzie się wielu krytyków, którzy spodziewali się czegoś więcej, biorąc pod uwagę poprzednie projekty studia White Cat. Myślę jednak, że do nowego logo PZU przyzwyczaimy się szybciej niż nam się wydaje. Nowe logo PZU uzupełnia odświeżony wizerunek i jest wyraźnym znakiem, że PZU już nie stoi w miejscu, a idzie z duchem czasu chcąc sprostać oczekiwaniom wszystkich grup klientów. Należy jednak pamiętać, że postrzeganie danej marki nie jest zależne wyłącznie od jej identyfikacji wizualnej, a przede wszystkim od jakości obsługi. Czy w tym obszarze PZU również przełamie stereotypowy obraz?