Zadaniem Rzecznika Ubezpieczonych jest reprezentowanie interesów osób ubezpieczonych, ubezpieczających, uposażonych i uprawnionych z tytułu umowy ubezpieczenia wobec towarzystw i funduszy emerytalnych. Każdego roku do Rzecznika Ubezpieczonych napływają tysiące pisemnych skarg z zakresu ubezpieczeń gospodarczych. Na podstawie rocznego raportu można zaobserwować, które towarzystwa ubezpieczeniowe zgromadziły najwięcej skarg, a które mają ich najmniej (oczywiście w ramach wybranych produktów ubezpieczeniowych). Dla nas może być to jednym z wyznaczników decydujących o wyborze solidnej firmy ubezpieczeniowej.
1 lutego Rzecznik Ubezpieczonych opublikował raport w sprawie skarg za ubiegły rok. Standardowo największa liczba zgłaszanych skarg odnosi się do ubezpieczeń komunikacyjnych. W 2011 wpłynęło aż 7735 skarg z ubezpieczeń samochodowych, co stanowi aż 53,9% wszystkich zgłoszeń.
Najwięcej, czyli 4574 skargi (31,9%) dotyczy obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych oraz składek w zakresie ubezpieczeń komunikacyjnych (1609 skarg, czyli 11,2%). Ubezpieczeni zgłaszali problemy dotyczące przede wszystkim podwójnego ubezpieczenia OC, wezwania do zapłaty przedawnionych składek wraz z odsetkami za zwłokę, komplikacje w uzyskaniu zwrotu niewykorzystanej części składki OC w przypadku sprzedaży pojazdu oraz wysokości składek i konstrukcji taryfikatorów towarzystw.
Wiele zgłoszeń w grupie ubezpieczeń komunikacyjnych dotyczyło również problemów związanych z dobrowolnym ubezpieczeniem autocasco – aż 1352 sprawy (9,4%).
O wiele mniej, bo tylko 67 skarg (0,5%) odnotowano w zakresie ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków kierowcy i pasażerów. Część dotyczyła także Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) – 55 skarg (0,4%) związanych głównie z odmową uznania w całości lub w części słuszności zgłaszanych roszczeń odszkodowawczych. Odnotowano też 20 skarg (0,1%) w kwestii nakładania kar przez UFG z powodu niedopełnienia obowiązku zawarcia polisy ubezpieczenia OC.
Pozostałe skargi do Rzecznika Ubezpieczonych dotyczyły ubezpieczeń assistance (42 skargi – 0,3%) oraz ubezpieczenia Zielonej Karty (16 skarg – 0,1%).
W dziale ubezpieczycieli majątkowych prym pierwszeństwa wśród towarzystw, które zebrały najwięcej skarg, wiedzie PZU S.A. z liczbą 3011 skarg, na drugim TuiR WARTA S.A. Z liczbą 1236 skarg, a na trzecim STU Ergo Hestia S.A. (969 skarg). Należy jednak pamiętać, że w/w towarzystwa mają największy udział w polskim rynku ubezpieczeniowym, czyli największą liczbę klientów. Nie można zatem stwierdzić, że najlepszym towarzystwem jest TuiR Partner S.A., gdyż w ubiegłym roku wniesiono na niego tylko jedną skargę. Wyniki należy zatem przeanalizować w porównaniu do udziału poszczególnych towarzystw w rynku.
Szczegóły, wykresy i tabele znajdują się w Raporcie Rzecznika Ubezpieczonych w sprawie skarg, do którego lektury serdecznie zachęcamy.
Źródło: Rzecznik Ubezpieczonych