Kontakt
  • Link4
  • AXA Ubezpieczenia
  • Aviva
  • Proama
  • PZU
  • Warta
  • You Can Drive
  • Allianz

Kara za brak OC w 2018 i 2019 roku

Ostatnia aktualizacja: 2018-09-19

Kontrole coraz skuteczniej wychwytują kierowców niemających OC. Czy można jeszcze uniknąć kary za brak ubezpieczenia? Ile wynosi kara za brak OC w 2018, a ile wyniesie w 2019 r.?

Oblicz ubezpieczenie

Oblicz moje OC/AC

Najniższa krajowa od 1 stycznia 2018 wyniesie 2 100 zł brutto. Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych wskazuje, że kary dla kierowców niewykupujących OC, stanowią wielokrotność lub pewną część minimalnego wynagrodzenia pracowników etatowych (300%, 200%, 33,34%). Na tej podstawie można obliczyć nowe kary dla kierowców nieposiadających obowiązkowego ubezpieczenia (patrz poniższa tabela). W stosunku do 2017 r. karne stawki dla samochodów osobowych bez OC wzrosną o 5%.

Zgodnie z zapowiedziami rządu w 2019 r. płaca minimalna ponownie wzrośnie. Od 1 stycznia będzie wynosiła 2 250 zł. Oznacza to, że kierowcy muszą się przygotować na kolejne wzrosty kary za brak OC. W porównaniu do 2018 r. właściciel samochodu osobowego, który nie był ubezpieczony przez ponad 14 dni, zapłaci karę wyższą o 7%.

Ile wynosi kara za brak OC w 2018?

Stawki obowiązujące od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 r.

Przerwa w ciągłości ubezpieczenia samochód osobowy samochód ciężarowy, autobus lub ciągnik samochodowy inny pojazd (np. motocykl lub motorower)
kara za brak OC powyżej 14 dni (ukarany kierowca płaci 100% stawki) 4 200 zł 6 300 zł 700 zł
kara za brak OC od 4 do 14 dni (ukarany kierowca płaci 50% stawki) 2 100 zł 3 150 zł 350 zł
kara za brak OC do 3 dni (ukarany kierowca płaci 20% stawki) 840 zł 1 260 zł 140 zł

Podano stawki z zaokrągleniem do pełnych dziesiątek złotych.

Ile będzie wynosiła kara za brak OC w 2019?

Stawki obowiązujące od 1 stycznia do 31 grudnia 2019 r.:

Przerwa w ciągłości ubezpieczenia samochód osobowy samochód ciężarowy, autobus lub ciągnik samochodowy inny pojazd (np. motocykl lub motorower)
kara za brak OC powyżej 14 dni (ukarany kierowca płaci 100% stawki) 4 500 zł 6 750 zł 750 zł
kara za brak OC od 4 do 14 dni (ukarany kierowca płaci 50% stawki) 2 250 zł 3 380 zł 380 zł
kara za brak OC do 3 dni (ukarany kierowca płaci 20% stawki) 900 zł 1 350 zł 150 zł

Podano stawki z zaokrągleniem do pełnych dziesiątek złotych.

Ile wynosiła kara za brak OC w 2017?

Stawki obowiązujące od 1 stycznia do 31 grudnia 2017 r.

Przerwa w ciągłości ubezpieczenia samochód osobowy samochód ciężarowy, autobus lub ciągnik samochodowy inny pojazd (np. motocykl lub motorower)
kara za brak OC powyżej 14 dni (ukarany kierowca płaci 100% stawki) 4 000 zł 6 000 zł 670 zł
kara za brak OC od 4 do 14 dni (ukarany kierowca płaci 50% stawki) 2 000 zł 3 000 zł 330 zł
kara za brak OC do 3 dni (ukarany kierowca płaci 20% stawki) 800 zł 1 200 zł 130 zł

Podano stawki z zaokrągleniem do pełnych dziesiątek złotych.

Źródło: opracowanie własne na podstawie ustawy z 22 maja 2003 r. (Dz.U. 2003 nr 124 poz. 1152) i rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 września 2017 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2018 r.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, kierowcy samochodów osobowych za brak ubezpieczenia OC zapłacą w 2019 r. roku 4 500 zł. Ta stawka wzrośnie do 6 750 zł, jeżeli ubezpieczeniu podlegał samochód ciężarowy, autobus lub ciągnik samochodowy. W przypadku innych pojazdów (np. motocykli i motorowerów), podstawowa stawka to 750 zł.

Wszystkie podane kwoty podlegają znacznej obniżce jeśli przerwa w ciągłości ubezpieczenia nie przekroczyła 14 dni (patrz powyższa tabela). Jeżeli pojazd był nieubezpieczony od 4 dni do 14 dni, to kierowca zapłaci połowę podstawowej kary (np. 2 100 zł w przypadku samochodu osobowego). Bardzo krótka przerwa okresu ubezpieczenia (do 3 dni włącznie), skutkuje obniżeniem podstawowej stawki karnej o 80%.

Co grozi za brak OC przez kilka lat?

Kara za brak OC w 2019, 2018, 2017 - kierowca nie płacący OC od kilku lat może się nieźle przestraszyć, kiedy zsumuje karę za cały okres braku OC. Takie osoby ucieszą się z wieści, że kara jest nakładana jedynie za okres, w którym nie było ubezpieczenia w roku przeprowadzenia kontroli.

Zatem jeżeli kierowca nie będzie miał polisy od czerwca 2016 r. do lutego 2018 r., to w wyniku kontroli UFG w 2018 r. otrzyma jedynie karę za brak ubezpieczenia w 2018 r.

Sprawdź, co warto wiedzieć o UFG

Jak złożyć odwołanie od kary za brak OC?

Kiedy otrzymamy omyłkowo wezwanie do zapłaty kary od UFG, możemy się oczywiście odwołać od tej decyzji. Od dnia odbioru wezwania do zapłaty mamy 30 dni, aby:

  • wykazać, że nasza umowa OC została zawarta zgodnie z przepisami i obejmuje ona ten rok kalendarzowy, w którym dokonano kontroli
  • lub udokumentować, że z jakiegoś powodu nie dotyczy nas obowiązek posiadania OC.

Czy można umorzyć karę za brak OC?

Jeżeli rzeczywiście nie wykupiliśmy OC, zasadniczo pozostaje nam jedynie sięgnięcie po portfel i wyjęcie potrzebnej gotówki. Niektórym osobom może pomóc jednak art. 94 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych mówiący, że: „w uzasadnionych przypadkach, kierując się przede wszystkim wyjątkowo trudną sytuacją materialną i majątkową zobowiązanego, jak również jego sytuacją życiową, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może umorzyć opłatę w całości lub w części albo udzielić ulgi w jej spłacie”.

Jeżeli zatem Twoja sytuacja życiowa rzeczywiście uniemożliwia zapłatę w tym momencie kary za brak OC, warto spróbować wystąpić do UFG z wnioskiem o umorzenie w całości lub w części należnej zapłaty.

Sprawdź, czy kara za brak OC może ulec przedawnieniu >

Co grozi za spowodowanie wypadku samochodem bez ważnego OC?

Kary pobierane od kierowców nieposiadających polisy OC są spore. Trzeba jednak pamiętać, że po spowodowaniu kolizji osoba kierująca nieubezpieczonym pojazdem poniesie znacznie wyższe koszty. Szkody związane z działaniami lekkomyślnego kierowcy niezwłocznie pokryje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Ta instytucja po wypłacie odszkodowania będzie jednak domagała się zwrotu kosztów od sprawcy wypadku. W przypadku ubezpieczeń takie roszczenie zwrotne bywa określane jako regres. Jego egzekucja często przebiega z udziałem komornika sądowego.

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny konsekwentnie wykorzystuje swoje prawo do regresu. Potwierdzają to informacje opublikowane na stronie internetowej UFG. W 2013 roku wspomniana instytucja dzięki roszczeniom regresowym odzyskała od kierowców aż 33,4 mln zł, a w 2014 r. aż 37,5 mln zł. To kwoty które zapłacili nieubezpieczeni kierowcy. UFG podaje również, że nieubezpieczeni sprawcy wypadków drogowych średnio muszą zapłacić 15 000 zł. Znacznie wyższe sumy regresów nie należą do rzadkości. Już od kilku lat systematycznie rośnie liczba roszczeń UFG o wartości kilkuset tysięcy złotych. Krajowy rekordzista musi zwrócić Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu kwotę wynoszącą 1,6 miliona złotych.

Jeśli nasza polisa OC kończy się w najbliższym czasie, już teraz rozważmy konsekwencje braku OC w 2018 roku. Mimo wyraźnych podwyżek składek polisy nadal można znaleźć nieco tańsze OC. Nie zgadzajmy się zatem na automatyczne przedłużenie dotychczasowej polisy, tylko sprawdźmy w kalkulatorze OC, kto ma dla nas rzeczywiście najtańszą ofertę.

Tagi:

Komentarze

2019-05-26 16:16

mARCIN176.101.x.x

wITAM KUPILEM SAMOCHOD I POMYLILY MIE SIE DATY NIE ZAPLACILEM OC CO W TYM PRZYPADKU

2019-05-24 15:44

Akuk185.93.x.x

Witam. Znajomy kupił samochód jeździ nim pól roku, przerejestrował i opłacił oc. Teraz podczas kontroli wyszło na jaw, że poprzedni właściciel miał przerwę w ubezpieczeniu i otrzymał wezwanie do zapłaty za przerwę w polisie oc. Czy to możliwe żeby nowy właściciel samochodu płacił za niedopatrzenia poprzedniego.

2019-05-23 19:37

Sssmmm94.254.x.x

Witam. Moja polisa OC wygasła 08.03.2013. Od tamtej pory samochód stoi a chciałbym pozbyć się samochodu. Jak najlepiej rozwiać sprawę? Nie otrzymałem żadnego pisma od tamtej pory ale tego też nie mogę być pewny może nie odebrałem jakiegoś pisma ani od ubezpieczyciela czy też od Funduszu. Jak rozwiązać jak mogę to załatwić?

2019-05-24 08:17

Ubea.pl81.190.x.x

Jeżeli chce Pan sprzedać auto, to może Pan je sprzedać tak jak jest. Trzeba będzie tylko ostrzec nabywcę, że samochód nie ma OC, tak aby od razu w dniu zakupu pojazdu zawarł on także nową umowę ubezpieczenia. Dzięki temu nabywca na pewno nie otrzyma kary za brak polisy. Panu natomiast pozostanie czekać, czy przyjdzie pismo z UFG wzywające do zapłaty kary czy też nie. Jeżeli jednak chce Pan zezłomować to auto, to lepiej przed zezłomowaniem zawrzeć umowę ubezpieczenia OC (przy pomocy kalkulatora OC https://kalkulator.ubea.pl znajdzie Pan najtańsze OC oraz kupi polisę w kilka minut). Po zezłomowaniu trzeba bowiem wyrejestrować samochód, a niekiedy urzędy nie chcą wyrejestrować samochodu, który nie ma OC. Co ważne, po wyrejestrowaniu pojazdu może Pan zwrócić się do ubezpieczyciela po zwrot niewykorzystanej składki.

2019-05-24 11:12

Sss94.254.x.x

Samochód będę chciał zezłomowac. Moje obawy są takie że przez ten czas od 2013 roku miałem dużo przesyłek avizowanych które nie zostały odebrane i mogło tam już kiedyś przyjść pismo od UFG... Czy ja jestem w stanie sprawdzić w jakiś sposób czy i ile mam do zapłacenia kary? Ile może wynieść kara łączna do dnia dzisiejszego od 2013 do 2019?

2019-05-23 19:24

A31.0.x.x

Witam, auto kupione 2 lata temu, odrazu zawarta umowa z TU. Po roku przyszła kontynuacja polisy, została opłacona. W tym roku czekałam na pismo przypominające o opłacie za kolejną kontynuację, nic nie przyszło. Dziś sprawdzam polisa skończyła się 18 maja. Zostanie naliczona mi kara? Czy poprzednia polisa obowiązuje i tylko muszę ją opłacić? W Tau telefony już nieaktywne.

2019-05-24 08:22

Ubea.pl81.190.x.x

Skoro poprzednia polisa została zawarta przez Panią oraz została ona opłacona, to ubezpieczenie powinno przedłużyć się automatycznie na kolejny rok. Trzeba więc zapłacić za nowe OC, ale nie otrzyma Pani kary z UFG, ponieważ ciągłość OC została zachowana. Teraz trzeba się skontaktować z ubezpieczycielem i ustalić, czy ubezpieczenie na pewno jest oraz jaką składkę należy zapłacić. Jeżeli okaże się, że składka nie jest zbyt atrakcyjna, to może Pani kupić nowe OC w innej firmie (na kalkulatorze OC https://kalkulator.ubea.pl sprawdzi Pani, gdzie będzie najtaniej). OC w dotychczasowej firmie, jako automatycznie przedłużone, może bowiem Pani wypowiedzieć (zapłaci Pani wtedy w dotychczasowej firmie tylko za czas faktycznej ochrony). W jakim towarzystwie miała Pani dotychczas OC?

2019-05-23 10:49

Sergiusz37.47.x.x

Witam. Dzisiaj zauważyłem że kończy mi się OC 22.05.2019. Jak ja jutro pójde i zaplace za przedłuzenie polisy czy czeka na mnie mandat od UFG?

2019-05-23 15:45

Ubea.pl81.190.x.x

Czy poprzednie OC zostało wykupione przez Pana i opłacone? W takim przypadku OC powinno przedłużyć się automatycznie na kolejny rok. Nie grozi wtedy Panu kara za brak polisy. Zachęcamy też do sprawdzenia na kalkulatorze OC https://kalkulator.ubea.pl, czy inny ubezpieczyciel nie przedstawi lepszej oferty. Automatycznie przedłużone OC można bowiem wypowiedzieć w dowolnym momencie i wtedy trzeba zapłacić temu ubezpieczycielowi jedynie za okres faktycznej ochrony (czyli od 23.05 do dnia wypowiedzenia). Jeśli jednak poprzednie OC wykupił poprzedni właściciel, to polisa nie przedłuży się automatycznie. W takim przypadku zapraszamy do zakupu jeszcze dzisiaj polisy online przy pomocy naszego kalkulatora, aby uniknąć kary za brak OC.

2019-05-22 19:13

Zmartwiony77.113.x.x

Witam. Kolejny przypadek nie dopatrzenia . ;( Auto zakupione w listopadzie , przerejestrowane od razu , polisa nie została przepisana na nabywcę, korzystałem z polisy poprzedniego właściciela, która zakończyła się końcem stycznia. oczywiście pojazd od razu ubezpieczyłem. Czy istnieje cień szansy że jednak kara nie przyjdzie w przypadku kiedy auto przerejestrowane a polisa na inną osobę ? Jakiej kwoty mam spodziewać się kary jeśli auto jest dostawcze do 3.5T a w dowodzie jest samochód ciężarowy ?

2019-05-23 08:45

Ubea.pl81.190.x.x

Fakt, że auto było przerejestrowane, a polisa pozostała na inną osobę, nie ma znaczenia. Jeśli tylko "wirtualny policjant" UFG przeszukując bazę, dostrzeże brak OC Pana auta, to zostanie przysłane wezwanie do zapłaty kary. Jeśli w dowodzie pojazd jest wpisany jako samochód ciężarowy, to niestety trzeba będzie zapłacić karę zgodnie ze stawkami dla takich właśnie samochodów (w takim przypadku za brak OC powyżej 14 dni w 2019 r. zapłaci się 6750 zł).

2019-05-22 00:04

pawelll5.172.x.x

witam w wrzesniu 2017r kupilem auto i nie chcialem polisy poprzedniego wlasciciela tylko sam wybralem innego ubezpieczyciela jednak oplacilem pierwsza rate po siedmiu dniach od daty zakupu auta czy dalej moge dostac pismo od ufg?

2019-05-22 09:29

Ubea.pl81.190.x.x

UFG może karać jedynie za brak OC w roku kontroli. Obecnie otrzymujemy jeszcze sygnały o osobach, które otrzymują wezwanie do zapłaty kary za brak OC wykryty w wyniku kontroli w 2018 r. Jest jednak praktycznie niemożliwe, by w 2019 r. otrzymać wezwanie do zapłaty kary za kontrolę przeprowadzoną jeszcze w 2017.

2019-05-26 10:45

Janek37.249.x.x

Witam. Czyli rozumiem, że jeśli miałem nieopłacalne oc powiedzmy w 2017r. A urzędnik w 2019r. dopatrzy się, że wtedy była przerwa, to i tak nie może nałożyć na mnie kary?

2019-05-21 18:08

Piotr83.26.x.x

Dzień dobry, wczoraj podczas kontroli policyjnej wyszło, że nie mam polisy OC. Policja nie mogła odnaleźć jej w systemie. Potem zorientowałam się, że 15 maja miałem opłacić składkę, a nie zrobiłem tego. Od razu po powrocie opłaciłem składkę. Czy zostanę ukarany mandatem? Czy obowiązuje mnie ochrona, bo jest ciągłość polisy? Proszę o odpowiedź, bo bardzo się martwię.

2019-05-22 09:26

Ubea.pl81.190.x.x

Fakt, że polisy nie ma w systemie, nie oznacza, że auto na pewno nie ma OC. Baza danych UFG jest niekompletna i niekiedy pokazuje brak danych w przypadku auta, które w rzeczywistości ma polisę. Kluczowe pytanie brzmi: czy poprzednie ubezpieczenie OC było kupione przez Pana i zostało opłacone? W takim przypadku polisa OC powinna się automatycznie przedłużyć na kolejny rok. Warto jednak skontaktować się z ubezpieczycielem, by uzyskać potwierdzenie polisy.

2019-05-22 09:59

Piotr83.10.x.x

Dzień dobry, tak poprzednia umowa była na mnie i było opłacone w terminie. Teraz przyszło automatyczne przedłużenie umowy, ale nie opłaciłem (zapomniałem!), dopiero w dniu kontroli uświadomiłem to sobie i czym prędzej opłaciłem polisę. Bardzo dziękuję za odpowiedź i życzę miłego dnia.

2019-05-22 15:31

Ubea.pl81.190.x.x

Dziękujemy i również życzymy dobrego dnia oraz pozytywnego zakończenia sprawy :)

2019-05-19 12:15

Magda93.105.x.x

Witam. Moja 72 letnia mama otrzymała w spadku po zmarłym mężu samochód. Mama nie ma nawet prawa jazdy i samochód przez cały czas stoi w garażu. 12.05.2019 skończyło się OC wykupione na jej męża. 19.05.2019 dowiedziałam się o tym. 3 tygodnie wcześniej mieliśmy pogrzeb, w wypadku zginęła moja córka i nikomu z rodziny nie w głowie bylo myśleć o tym, że kończy się OC na samochód, którego nikt nie używa. Mama ma bardzo niski dochód, nawet na leki jej nie starcza. Czy da się uniknąć kary?

2019-05-20 08:25

Ubea.pl81.190.x.x

Szczere wyrazy współczucia dla Pani i całej rodziny. Natomiast w kwestii samochodu i ubezpieczenia: czy ubezpieczyciel został poinformowany o śmierci dotychczasowego właściciela samochodu? Jeśli nie, ubezpieczenie powinno się przedłużyć automatycznie na kolejny rok. W takim przypadku należałoby skontaktować się z dotychczasowym ubezpieczycielem i ustalić, czy polisa faktycznie została przedłużona. Jeśli tak, trzeba będzie zmienić dane właściciela auta. Jeśli jednak ubezpieczyciel został poinformowany o śmierci dotychczasowego właściciela, należy jak najszybciej wykupić nową polisę OC (w kalkulatorze OC można sprawdzić, gdzie będzie najtaniej: https://kalkulator.ubea.pl ). Jeżeli UFG przyśle wezwanie do zapłaty kary, to można napisać odwołanie, dokładnie opisując okoliczności otrzymania samochodu przez Pani mamę oraz jej sytuację ekonomiczną. W przypadku trudnej sytuacji finansowej UFG ma prawo umorzyć część lub całość kary.

2019-05-17 11:23

Majkel185.67.x.x

Kupiłem nowy samochód z salonu, problem polega na tym że rejestracji pojazdu dokonałem 14.05.2019 a polisę OC wykupiłem 15.05.2019. Więc mam 1 dzień opóźnienia. Czy według stawek jest to 900zł kary? Są naliczane jakieś odsetki za zwłokę jeśli system wyłapie mnie za jakieś pół roku? I czy to prawda że można otrzymać wezwanie do zapłaty nawet do 5 lat?

2019-05-17 15:38

Ubea.pl81.190.x.x

Tak, w przypadku samochodu osobowego kara za brak OC od 1 do 3 dni to 900 zł. Taka zatem kara grozi Panu. Żadne odsetki nie są naliczane. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) może jednak ukarać jedynie za brak OC w roku kontroli. UFG może więc nałożyć na Pana karę jedynie w przypadku, kiedy brak OC wykryje jeszcze w 2019 r. Przy czym należy podkreślić, że liczy się data przeprowadzenia kontroli, a nie data wysłania wezwania do zapłaty kary.

2019-05-17 16:08

Majkel185.39.x.x

Dziękuję bardzo za odpowiedź

2019-05-17 00:02

Jake2315.173.x.x

Witam, otrzymałem wezwanie do zapłaty 4200zl za brak ubezpieczenia okresie od 1.1.2018 do 16.4.2018. Problem tkwi w tym, że całkowicie zapomniałem o tym ubezpieczeniu i samochod caly czas stal w jednym miejscu ponieważ był uszkodzony i nikt się nim nie poruszal. Czy jest możliwość aby UFG umorzył w całości lub po części karę np sugerując sprawdzenie przejechanych kilometrów? Autem robiłem np średnio 50tys km rocznie, a gdy zaczęło się psuć to kilometry spadły aż do np 5/10 tyś km w roku.

2019-05-17 08:20

Ubea.pl81.190.x.x

Polskie prawo mówi jasno: każdy zarejestrowany samochód musi mieć ciągłość ubezpieczenia OC. Nie ma znaczenia jego stan techniczny ani to jak często jest używany. Ważne jest jednak inne pytanie: czy kontrola przeprowadzona przez UFG odbyła się jeszcze w 2018 r. czy już w 2019?

2019-05-17 08:48

Jake2315.173.x.x

Kontrola przeprowadzona w dniu 31.12.2018r. A list wysłany 6.05.2019r.

2019-05-17 15:35

Ubea.pl81.190.x.x

W takim przypadku UFG miało prawo wysłać wezwanie do zapłaty kary (UFG może karać za brak OC w roku przeprowadzenia kontroli). Może Pan oczywiście napisać odwołanie do UFG, opisując dokładnie Pana sytuację, ale niestety jest mało prawdopodobne, że Fundusz umorzy z opisanych przez Pana powodów choć część kary. O wiele łatwiej byłoby osiągnąć podział płatności kary na raty.

2019-05-17 23:55

Jake2315.173.x.x

W takim bądź razie nie zaszkodzi spróbować napisać prośby o umorzenie w ostateczności rozłożenie na raty opisując swój problem. Z góry dziękuję za informację.

2019-05-20 08:19

Ubea.pl81.190.x.x

Oczywiście, zawsze warto spróbować. Może akurat coś uda się wywalczyć.

2019-05-16 19:32

Rr37.47.x.x

Witam moje ubezpieczenie skończyło się 5 maja z powodu choroby przez którą nie mogę się poruszać od 1 kwietnia zapomniałem o tym ubezpieczeniu w dodatku samochód był kupiony w 2018 i nie był jeszcze na mnie ubezpieczony czy mogę odwołać się zwolnieniem lekarskim i czy na samochód dostawczy do 3,5t obowiązuje mnie kara jak na ciężarowe

2019-05-17 08:18

Ubea.pl81.190.x.x

Zwolnienie lekarskie raczej nie będzie wystarczającym powodem dla UFG do umorzenia lub zmniejszenia kary za brak OC (ustawa pozwala UFG na zmniejszenie lub umorzenie kary jedynie w przypadku złej sytuacji ekonomicznej ukaranej osoby). Oczywiście, jeśli otrzyma Pan karę, to może Pan napisać odwołanie do Funduszu, opisując dokładnie Pana sytuację. Możliwe, że uda się coś wywalczyć.

2019-05-16 16:33

robbb185.157.x.x

witam w 2015 listopad kupiłem samochód i sprzedający dał mi polisę ważną do 04.16r. w dniu 04.12.15r. zadzwoniłem do ubezpieczyciela celem rekalkulacji polisy w słuchawce usłyszałem ze polisa jest nie ważna i poprzedni właściciel po zarejestrowaniu w RP na początku miał blachy z FR. jak już dostał polskie blachy nie zgłosił tego do ubezpieczyciela i polisę anulowali. od razu pojechałem wykupić ubezpieczenie i nie wiem czy mam się bać kar za brak oc . sprzedający wprowadził mnie w błąd bo dał mi niby ważną polisę.

2019-05-17 08:10

Ubea.pl81.190.x.x

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może karać za brak OC w roku kontroli. Jeśli więc do tej pory nie otrzymał Pan jeszcze kary za brak OC w 2015 r., to już takiej kary Pan nie otrzyma.

2019-05-22 16:12

robbb185.157.x.x

dziękuję za odpowiedz bardzo mnie państwo uspokoilip

2019-05-15 21:09

Sw37.47.x.x

Czy te 14 di to dni robocze czy kalendarzowe?

2019-05-16 08:29

Ubea.pl81.190.x.x

Liczą się dni kalendarzowe.

2019-05-14 21:07

Hary83.8.x.x

Witam dzisiaj zorientowałem się że mój pojazd nie ma oc sprawdziłem na stronie ufg.Pojazd posiadam od pięciu lat cały czas w tej samej firmie ubezpieczony a teraz mój agent twierdzi że nie przedłuzyła się polisa bo ja nic mu nie mówiłem że chce na następny rok,Poprzednia polisa była do 15,12,2018 zapłacona jednorazowo żadnych zaległości chyba facet coś pomieszał i nie wie jak z tego wybrnąć twierdzi że to moja wina.

2019-05-15 08:49

Ubea.pl81.190.x.x

Skoro poprzednie ubezpieczenie OC było wykupione przez Pana i opłacone bez żadnych zaległości, to powinno przedłużyć się automatycznie. Jest możliwe, że tak się też stało, tylko ubezpieczyciel nie przekazał informacji do UFG. Możliwe też, że niestety agent nie dopełnił swoich obowiązków. Radzimy skontaktować się bezpośrednio z towarzystwem ubezpieczeniowym, przedstawić dokumenty poprzedniej polisy i ustalić, czy ubezpieczenie zostało przedłużone, a jeśli nie zostało przedłużone to z jakich powodów tak się stało.

2019-05-10 10:26

Pawel37.47.x.x

Witam . Ostatnio przydarzyło mi się awaria samochodu . zadzwoniłem do ubezpieczyciela axa zapytaniem czy należy mi się laweta . W odpowiedzi usłyszałem że tak do 75 km . Pan przyjechał samochód zabrał gdzie jeszcze raz pokazując polise pan potwierdził że się należy. 5 dni później otrzymałem tel. Z informacją że jednak mi się nie należy bo pokazałem mu nie ważna polise i zostali oszukani . Kto teraz ma podnieś koszty holowania ?

2019-05-10 15:44

Ubea.pl81.190.x.x

Dlaczego ubezpieczyciel twierdzi, że pokazał Pan nieważną polisę? Jeśli polisa jest ważna, to należy wyjaśnić sprawę u ubezpieczyciela i koszty lawety opłaci AXA. Jeśli jednak polisa jest faktycznie nieważna, to Pan będzie musiał pokryć koszty holowania.

2019-05-09 10:20

misss185.13.x.x

Dzień dobry, Mam wykupioną Polisę , natomiast jest ona nie opłacona od 4 msc ( zapomniałem o tym ponieważ samochód był nieużytkowany). Czy nie opłacenie polisy w terminie również jest traktowane jako brak ubezpieczenia, a więc mogę otrzymać karę?

2019-05-09 15:18

Ubea.pl81.190.x.x

Wszystko zależy od polityki ubezpieczyciela w tym względzie. W niektórych towarzystwach spóźnienie się z opłatą powoduje, że ubezpieczenie zostaje anulowane. W innych polisa jest ważna, tylko ubezpieczyciel może np. naliczyć odsetki za spóźnienie. Jeśli jednak otrzymał już Pan od ubezpieczyciela potwierdzenie OC, to polisa powinna być ważna.

2019-05-09 15:58

kkkkk94.154.x.x

Ubezpieczenie OC jest ubezpieczeniem obowiązkowym więc ubezpieczyciel nie może go rozwiązać.

2019-05-10 08:17

Ubea.pl81.190.x.x

Rozwiązać nie, ale niektóre towarzystwa stosują taką politykę, że dopóki polisa nie zostanie opłacona, nie wchodzi ona w życie. Tak jak jednak napisaliśmy: jeśli ubezpieczyciel wystawił potwierdzenie ubezpieczenia, to polisa powinna być ważna.

2019-05-15 13:30

Agnieszka188.121.x.x

W tych firmach, w których klient otrzymuje wnioskopolisę, po upływie terminu płatności zostaje ona rozwiązana, pomimo że klient otrzymuje certyfikat. Dzięki formie wnioskopolisy jest to zgodne z prawem. Sztandarowym przykładem jest Proama.

2019-05-09 08:39

Elpol94.254.x.x

Witam . Kupilem samochod i przepisalem ubezpieczenie na siebie i przyszedlo mi pismo ze mam zaplacic zwyzke do 23 kwietnia i nie oplacilem jej jeszcze do tej pory bo nie wyrobilem sie z wydatkami i i chcialbym wiedziec czy dostane za to jakos kare albo czy nie wyrzuco mnie z tego ubezpieczenia jak oplace go teraz bo nigdziej w okolicy nie ma placowki a ubezpieczenie zostalo mi po drugim wlascicielu bo po wyslaniu umowy kupna przyszdla wlasnie tylko doplata

2019-05-09 15:16

Ubea.pl81.190.x.x

Dzień dobry, ubezpieczenie OC nie przestanie działać. Nie grozi też Panu kara za brak OC, bo posiada Pan tę polisę po poprzednim właścicielu. Ewentualnie ubezpieczyciel może doliczyć odsetki do dopłaty wynikającej z rekalkulacji składki. Najlepiej więc jak najszybciej przesłać do ubezpieczyciela pieniądze. Warto także skontaktować się telefonicznie z towarzystwem i ustalić, czy wszystko jest już na pewno w porządku. Proszę także pamiętać, że ubezpieczenie po poprzednim właścicielu (nawet jeśli przepisał je Pan na siebie) nie przedłuży się automatycznie na kolejne 12 miesięcy. Przed końcem obecnej polisy należy więc zakupić nowe ubezpieczenie. W tym celu zapraszamy na kalkulator OC: https://kalkulator.ubea.pl Znajdziemy dla Pana najlepszą opcję polisy.

2019-05-08 18:14

Jakub188.146.x.x

Witam mój problem wygląda trochę inaczej ponieważ zakupiłem motocykl i poprzedni właściciel wprowadził mnie w błąd ponieważ dostałem od niego papierek z ważnym (teoretycznie) OC jak się okazało teraz to OC nie było ważne od stycznia i w chwili zakupu motocykla też nie, po iewaz firma ubezpieczeniowa odstąpiła od tego OC przez to że poprzedni właściciel wniósł opłatę zbyt późno, dogadałem się z nim że odstępuję od umowy za porozumieniem stron i pytanie czy będę miał karę z ufg za okres od kupna do rezygnacji z umowy?

2019-05-09 08:09

Ubea.pl81.190.x.x

Ze względu na fakt, że Pana przypadek jest dość skomplikowany, radzimy zwrócić się po bezpłatną poradę do Rzecznika Finansowego.

2019-05-08 12:33

Patrycja156.17.x.x

Dzień dobry. Mój problem polega na tym, że otrzymałam wezwanie do zapłaty od UFG za brak OC w okresie od 15.01.2019r. do 10.02.2019r. za przyczepkę samochodową. Kupiłam ją w lipcu 2018r., i polisa została po poprzednim właścicielu. Czy mogę się odwołać do UFG o umorzenie opłaty?

2019-05-08 15:36

Ubea.pl81.190.x.x

Polisa poprzedniego właściciela nie przedłuża się automatycznie na kolejne 12 miesięcy. Jeżeli zatem polisa poprzedniego właściciela skończyła się 15.01.2019, a Pani nowe ubezpieczenie kupiła dopiero 10.02 to trzeba będzie zapłacić karę za brak OC w tej przerwie.

2019-05-07 10:32

12537.47.x.x

Dzień dobry, kupiłem motor za granicą. Stoi nie zarejestrowany w garażu od 2 lat. Czy jak go teraz zarejestruję to grożą mi jakieś kary? Nie jest zarejestrowany więc nie musi mieć OC. Ale czy można go uznać jako wprowadzony do ruch?

2019-05-08 08:53

Ubea.pl81.190.x.x

Ubezpieczenie OC musi posiadać motor, który jest zarejestrowany w Polsce lub porusza się po drodze publicznej. Pana motor nie musi więc mieć polskiego OC. Prawo zobowiązuje jednak do rejestracji pojazdu w ciągu 30 dni od zakupu. Pan nie dopełnił tego obowiązku. Jednocześnie jednak w ustawodawstwie nie znajdziemy informacji, jaka kara grozi za niespełnienie tego obowiązku. W Pana sytuacji pozostaje więc zarejestrowanie motoru i kupno tego samego dnia ubezpieczenia OC.

2019-05-07 09:13

Arek195.212.x.x

No dobra, a jeśli na auto skonczy sie oc kiedy stoi w komisie na placu. ja kupie takie auto które od roku niema oc. czy dostanę za to kare nawet jesli zaraz po zakupie je ubezpiecze? Albo sprowadzam auto z Francji i tez niema juz waznego oc bedzie kara czy nie?

2019-05-08 08:56

Ubea.pl81.190.x.x

Jako nabywca auta odpowiada Pan za OC samochodu od dnia zakupu. Jeśli więc kupuje Pan auto bez OC (niezależnie czy w komisie czy od prywatnej osoby), to musi Pan od razu w dniu zakupu samochodu zawrzeć także umowę OC. Wtedy nie będzie Panu groziła kara. Jeśli natomiast sprowadza Pan auto z zagranicy, to musi mieć ono OC od dnia zarejestrowania w Polsce lub wprowadzenia do ruchu publicznego w Polsce (dokładniej o tym pisaliśmy tutaj: https://ubea.pl/Jak-zarejestrowac-i-ubezpieczyc-auto-z-zagranicy%2Cartykul%2C1048/ )

2019-05-06 06:40

Golf31.0.x.x

Witam. Posiadam auto . Ubezpieczenie kończyło się 5-05-2019. Chciałem je przedłużyć 4-05-2019. (Sobota) jednak placówka już była zamknięta ubezpieczalni. Jeśli przedluze ubezpieczenie dziś 6-05-2019.. zostanę pociągnięty do jakiś konsekwencji?

2019-05-08 09:03

Ubea.pl81.190.x.x

Czy ubezpieczenie, które kończyło się 5 maja, było kupione przez Pana i opłacił je Pan? Jeśli tak i jeśli nie wypowiadał go Pan, to polisa powinna przedłużyć się automatycznie na kolejny rok. Radzimy skontaktować się z ubezpieczycielem, by upewnić się, czy tak faktycznie się stało i jaką składkę należy opłacić za nowy rok.

2019-05-04 17:34

Emka89.230.x.x

W listopadzie 2018r. Kończyło mi się oc. Przegapiłam 4 dni. Byłam u agenta sporządził nową umowę zapłaciłam za cały rok. Teraz w maju 2019r sprzedałam auto. I właśnie nowy właściciel dzwonił że auto nie posiada oc. A ja mam papier wznowienia polisy. Jakim cudem nie ma oc?

2019-05-08 09:06

Ubea.pl81.190.x.x

Na jakiej podstawie nowy właściciel twierdzi, że auto nie ma OC? Jeśli sprawdzał to w bazie UFG, to proszę pamiętać, że ta baza jest niestety niekompletna. Ubezpieczyciel mógł nie przekazać informacji do UFG o nowej polisie. Jeśli otrzymała Pani od agenta potwierdzenie ubezpieczenia OC, to wszystko powinno być w porządku. Proszę skontaktować się z ubezpieczycielem i ustalić, czy polisa jest ważna.

2019-05-02 21:54

Maciej37.208.x.x

Witam W ubiegłym roku miałem przerwę w opłacie OC powyżej 14 dni, ponieważ przebywałem za granicą. Po powrocie zoriontowałem się, że termin do zapłaty minął. Następnego dnia udałem się do ubezpieczyciela i uiściłem opłatę. Dodam, że żadne powiadomienia na mój adres zamieszkania nie przyszły o zbliżającym się terminie zapłaty składki (gdyby coś przyszło, było by to opłacone przez moich najbliższych). Samochód wraz z dokumentami został w kraju i nawet nie pomyślałem, że OC zaraz się kończy. Dostałem dzisiaj pismo od UFG, że mam do zapłaty 4200 zł!! Czy jest szansa na cokolwiek, składając pisma odwoławcze? Pierwszy raz jestem w takiej sytuacji, nie zrobiłem tego celowo, po prostu mnie nie było i nikt nawet nie pomyślał, że OC trzeba będzie zapłacić. Tak jak pisałem wcześniej, ubezpieczyciel nie poinformował o zbliżającym sie końcu umowy o składkach OC. Proszę o pomoc...

2019-05-08 09:08

Ubea.pl81.190.x.x

Czy poprzednie OC zostało kupione przez Pana czy przez poprzedniego właściciela? Od odpowiedzi na to pytanie zależy, czy polisa powinna zostać przedłużona automatycznie na kolejne 12 miesięcy przez ubezpieczyciela.

2019-05-13 16:11

Agata94.254.x.x

Witam. Posiadam identyczna sytuację. Ubezpieczenie było zakupione przez poprzedniego właściciela, z tego względu nie dostałam informacji o końcu umowy i zapomniałam o zapłacie. Zorientowałam się po miesiącu. Ubezpieczylam samochód w agencji. Nikt nie wspomniał że mogę mieć z tego tytułu jakieś niedogodności. Dzisiaj dostałam list z UFG z informacją o karze w wysokości 4500zl. Czy pracownik agencji nie mógł wybrać ubezpieczyciela u którego zaplacilabym jedynie odsetki za spóźnienie? Czy mogę w jakikolwiek sposób złożyć odwołanie? Uprzejmie.prosze o odpowiedź. Pozdrawiam

2019-05-14 08:33

Ubea.pl81.190.x.x

W przypadku zmiany właściciela ubezpieczenie nie przedłuża się automatycznie. Jeżeli przyszła więc Pani ubezpieczyć auto dopiero po miesiącu, to pracownik agencji mógł jedynie zaproponować nowe ubezpieczenie od tego dnia. UFG odstępuje od kary lub umarza jej część jedynie w wyjątkowych sytuacjach ze względu na złą sytuację ekonomiczną. Prawie zawsze natomiast zgadza się na rozłożenie płatności kary na raty.

2019-05-01 08:50

Przyczepka5.173.x.x

Witam. Co w przypadku kupna przyczepki samochodowej, która jest zarejestrowana ale nie ma opłaconego od od kilku lat. Jeżeli chciałbym ja kupić, następnie wyremontować i przerejestrowac na siebie i opłacić od to czy dostanę jakąś kare?

2019-05-08 09:10

Ubea.pl81.190.x.x

Jako nowy właściciel odpowiada Pan za OC przyczepki od dnia jej zakupu. Jeśli więc zdecyduje się Pan na zakup tej przyczepki, to od razu w dniu jej zakupu należy także zawrzeć umowę OC. Wtedy nie będzie Panu groziła kara.

2019-04-27 22:22

Jarek82.160.x.x

Dzień dobry W 2014r zakupiłem przyczepę rolniczą, która od X lat nie miała płaconego OC. Dopiero teraz postanowiłem ją przerejestrować na mnie. Czytając przepisy doszedłem jednak do wniosku, że nie dostanę kary ponieważ pojazd został wyprodukowany w 1967r. , a wiec w dniu zakupu miał 47lat. Czy dobrze myślę?

2019-04-27 21:13

olo83.28.x.x

Witam a jaka kara dotyczy przyczepy rolniczej 6-cio tonowej która jest zarejestrowana a oc nie opłacone przez 8lat?

2019-05-08 09:16

Ubea.pl81.190.x.x

Przyczepa rolnicza należy do kategorii "innych pojazdów". Za brak OC powyżej 14 dni zapłaci się więc w 2019 r. 750 zł.

2019-04-26 08:57

Lukasz37.47.x.x

Witam kupilem samochod I zagapilem sie z polisa Oc 4 dni , polisa zostala wykupiona w innym towarzystwie bezpieczieniowym I przyszlo mi przedluzenie polisy OC z tamtej firmy.Teraz po dwoch miesiacach przyszedl mi fundusz gwarancyjny , czy moge cos z tym zrobic jakos sie odwolac?

2019-04-26 15:42

Ubea.pl81.190.x.x

Polisa wykupiona przez poprzedniego właściciela nie przedłuża się automatycznie na następny rok. Jeżeli więc nie skorzystał Pan z oferty jej przedłużenia i wykupił Pan nowe OC 4 dni po terminie, to niestety trzeba będzie zapłacić karę. Ewentualnie można poprosić UFG o rozłożenie płatności kary na raty.

2019-04-25 15:28

KAROLINA185.67.x.x

Kupiłam samochód ubiegłego roku. Po zakupie przepisałam polisę na siebie i dopłaciłam różnicę 200 zł. 19.04.2019 skończyła się ta polisa o której kompletnie zapomniałam. Nie przyszły m i żadne nowe propozycje przedłużenia umowy ( chodź już dane zostały zmienione na polisie). Dziś pojechałam wyrobić nową polisę na rok i Pani poinformowała mnie że ciągłość nie zostanie zachowana bo polisa jest na poprzedniego właściciela... Pewnie przyjdzie kara do zapłaty, czy można tego jakoś uniknąć? Dlaczego nie została zachowana ciągłość pomimo zmiany danych ?

2019-04-25 15:48

Ubea.pl81.190.x.x

Jeżeli w trakcie trwania polisy zmienia się właściciel samochodu, ubezpieczenie nie ulega automatycznemu przedłużeniu. Fakt zmiany danych na polisie nic w tym przypadku nie zmienia. Jeżeli więc przyjdzie wezwanie do zapłaty kary, trzeba będzie ją niestety zapłacić. Ewentualnie można poprosić o rozłożenie płatności kary na raty (na to UFG zgadza się zwykle bez problemu) lub o umorzenie części kary ze względu na okoliczności (na coś takiego UFG zgadza się jednak bardzo rzadko).

2019-04-25 11:56

Kaja5.173.x.x

Dzień dobry, A jak wygląda sytuacja jeśli np ja nie mam aktualnego OC, miałabym stłuczke, ale nie z mojej winy? Czy ma to wtedy jakieś znaczenie? Pozdrawiam

2019-04-25 15:45

Ubea.pl81.190.x.x

Fakt, że samochód poszkodowanego nie ma ubezpieczenia OC, nie jest podstawą do odmowy wypłaty odszkodowania z OC sprawcy. Jeżeli stłuczka byłaby z winy innej osoby, to z jej OC należy się Pani odszkodowanie za uszkodzony samochód oraz zadośćuczynienie za szkody osobowe. W takiej sytuacji nikt nawet nie będzie pytał o numer Pani polisy OC. Oczywiście jeśli to Pani spowoduje szkodę, sytuacja będzie wyglądać zupełnie inaczej. Dlatego zapraszamy na kalkulator OC https://kalkulator.ubea.pl - znajdziemy dla Pani auta najtańsze OC.

2019-04-24 19:54

Rafał5.173.x.x

Dzień dobry, dziś przy kontroli policja poinformowała mnie, że auto nie ma OC. Wystosowali pismo do ufg. Moje pytanie jest takie, z jakiej racji polisa mi się nie przedłużyła skoro auto mam 4 lata, poprzednie OC zapłaciłem jednorazowo (z opóźnieniem, ale całość zapłacone)? Dostałem tylko pismo miesiąc temu, że składka będzie wynosić 797zl jeśli polisa przedłuży się automatycznie.

2019-04-25 08:42

Ubea.pl81.190.x.x

Radzimy skontaktować się bezpośrednio z ubezpieczycielem i ustalić, jak wygląda sytuacja. Możliwe, że ubezpieczyciel nie przekazał jeszcze informacji o przedłużeniu polisy do bazy UFG.

2019-04-25 14:56

Rafał5.173.x.x

Zgadza się, już się wyjaśniło. Ubezpieczyciel po prostu przeoczył moje ubezpieczenie. Ale mam kontynuację bez żadnej przerwy wpisaną, także obędzie się bez karty ufg.

2019-04-25 15:35

Ubea.pl81.190.x.x

Cieszymy się, że udało się wszystko wyjaśnić :)

2019-04-24 19:43

KK46.134.x.x

Panie i Panowie.. . Oczywiście nie pozostaje nic jak płacić kary.........

2019-04-24 15:40

Internauta46.29.x.x

Kupowałem w 2018r. samochód dostawczy po zakupie przedłużyłem i dokonałem rekalkulacji OC na swoje dane. Kupując powyższe ubezpieczenie myślałem ze jest na rok od 26.04.2018 do 25.04.2019r. Wczoraj tj. 23.04 patrzę w dowód z zamiarem przedłużenia na kolejny rok a tam ubezpieczenie do jest do 13.04 czyli 10 dni już po terminie. Okazało się, że to do 13.04 to jest koniec umowy poprzedniego właściciela. Pytanie teraz czy przyjdzie nałożona kara za brak ciągłości i kiedy? Jak to wygląda?

2019-04-24 15:46

Internauta46.29.x.x

Oczywiście 24.04 kupiłem już nowe ubezpieczenie na rok.

2019-04-25 15:40

Ubea.pl81.190.x.x

Niestety grozi Panu kara za brak OC od 14.04 do 24.04. Ponieważ poprzednie ubezpieczenie kupił jeszcze wcześniejszy właściciel oznacza, że polisa nie ulega auto automatycznemu przedłużeniu (fakt, że rekalkulował Pan składkę na siebie nic w tym przypadku nie zmienia). Skoro wykupił Pan już nowe ubezpieczenie, to teraz pozostaje czekać. Jeżeli wirtualny policjant UFG wykryje tę przerwę w OC, to otrzyma Pan wezwanie do zapłaty kary, którą trzeba będzie uiścić.

2019-04-24 07:29

Wiktorj91.234.x.x

Dzień Dobry. Zakupiłem skuter 10-01-2019. Pojazd zarejestrowany, bez ważnych badań technicznych, bez ubezpieczenia,po naprawie skutera ,pojazd został zarejestrowany 15-01-2019,otrzymałem decyzję czasowej rejestracji,dnia 16-01-2019 pojazd został ubezpieczony.I takie dokumenty zostały przedłożone do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Fundusz przysłał mi decyzję do zapłaty 380zł , uzasadniając przerwą od 4 do 14 dni. Uzasadniałem w piśmie do funduszu że jestem absolwentem szkoły,w Żaganiu a dokumenty złożone w Szprotawie gdy odebrałem dokumenty 15-01-19 to w tym dniu ubezpieczyciel nie już miał nie czynną placówkę dlatego ubezpieczenie zostało dokonane w dniu 16-01-19 ,jestem uczniem szkoły nie posiadam żadnych środków,jestem na utrzymaniu mamy wraz z bratem.Proszę o pomoc Wiktorj

2019-04-24 08:18

Ubea.pl81.190.x.x

Na początku pisze Pan, że 10.01.2019 zakupił Pan pojazd zarejestrowany. Potem natomiast pisze Pan, że 15.01.2019 dopiero go rejestrował. Czy zatem ma Pan na myśli, że 15.01 przerejestrował go Pan na siebie czy też faktycznie dopiero tego dnia skuter był rejestrowany? Jest to kluczowa sprawa, ponieważ od tego zależy, jaką karę może nałożyć UFG.

2019-04-18 19:25

Marzena46.169.x.x

Ubezpieczenie na motur skończyło się w 2016 r motur stoi w garażu jest nie sprawny co robić dalej ? Ps proszę o odpowiedź

2019-04-19 07:39

Ubea.pl81.190.x.x

Jeżeli motor jest zarejestrowany, powinien mieć ubezpieczenie OC. Fakt, że stoi niesprawny w garażu nie ma znaczenia. I tak grozi Pani kara za brak OC. Teraz należałoby kupić nowe OC i zdecydować się albo na naprawienie motoru, albo na zezłomowanie i wyrejestrowanie pojazdu.

2019-04-17 18:47

andrzej94.254.x.x

kupiłem auto 10.04 i go przerejestrowałem, 17.04 zorientowałem się, że poprzedni właściciel nie opłacał OC. Co w takiej sytuacji zrobić

2019-04-18 08:13

Ubea.pl81.190.x.x

Jako nowy właściciel odpowiada Pan za OC auta od dnia zakupu samochodu. Należy więc jak najszybciej wykupić nowe OC, aby nie narazić się na najwyższą karę (za brak OC powyżej 14 dni). Obecnie grozi Panu niższa kara za brak OC od 4 do 14 dni. Zapraszamy na kalkulator OC: https://kalkulator.ubea.pl Znajdziemy dla Pana najkorzystniejszą ofertę ubezpieczenia.

2019-04-17 17:34

Kamil5.173.x.x

Mam ubezpieczenie samochodu do 18.04.2019r a wypłatę mam dopiero za tydzień coś mi za to grozi. ? Jak nie będę jeździł ?

2019-04-18 08:15

Ubea.pl81.190.x.x

Każdy zarejestrowany samochód musi mieć zachowaną ciągłość ubezpieczenia OC, niezależnie od tego czy jest używany czy nie. Czy jednak poprzednie OC kupował Pan i zapłacił za nie pełną składkę? W takiej sytuacji OC powinno przedłużyć się automatycznie, a zapłacić może Pan po otrzymaniu wypłaty.

2019-04-17 08:42

Ciekawa83.26.x.x

A jak to jest auto zarejestrowane w pn, ubezpieczone we wt a odbiór auta jest w sr? Mając na uwadze że auto jest w salonie czy wtedy też obowiązuje kara za brak ubezpieczenia przez 1 dzień? Skoro auto jest w salonie? Czy można się w takim wypadku starasz o umorzenie kary bądź zmniejszenie jej?

2019-04-18 08:17

Ubea.pl81.190.x.x

Przepisy są pod tym względem jasne: auto musi posiadać ubezpieczenie OC od dnia rejestracji lub od dnia wprowadzenia go do ruchu publicznego (zależnie od tego co nastąpi pierwsze). W opisywanym przypadku auto powinno mieć więc ubezpieczenie już od poniedziałku. Oczywiście zawsze można napisać pismo do UFG z prośbą o zmniejszenie kary, jednak jest dość mało prawdopodobne, że w takiej sytuacji UFG wyrazi na to zgodę.

2019-04-15 10:40

Kris..91.0.x.x

Moje auto stoi w Polsce w garazu od 4lat bez polisy OC. Mam zamiar je teraz ubezpieczyc... czy cos mi grozi?

2019-04-15 16:07

Ubea.pl81.190.x.x

Kara za brak OC grozi Panu od 4 lat. Teraz pozostaje ubezpieczyć auto (zapraszamy na kalkulator OC: https://kalkulator.ubea.pl Sprawdzimy, gdzie będzie najtaniej) i liczyć na to, że "wirtualny policjant" UFG akurat tej przerwy w OC nie wykryje.

2019-04-24 10:51

Kris89.239.x.x

Czyli ile w przyblizeniu... jak to policzyc...

2019-04-24 15:33

Ubea.pl81.190.x.x

Obecnie grozi Panu kara za brak OC powyżej 14 dni w 2019 r. Wynosi ona w przypadku samochodu osobowego 4500 zł. Jeśli wirtualny policjant UFG wykryje przerwę w OC Pana auta, przyśle wezwanie do zapłaty kary w takiej wysokości.

2019-04-13 00:11

Karolina94.197.x.x

Witam, Gdzie moge sprawdzic czy zostala naloZona kara z UFG? Wiem, ze samochod Nie byl ubezpieczony 2 tyg I czeka mnie kara do zaplacenia. Jednak przez pol roku przebywalam poza miejscem zamieszkania i mam wiele awizo w skrzynce, jednak Nie jestem pewna czy to wezwanie do zaplaty z UFG, czy moze mi sie upieklo. Bardzo prosze o pomoc.

2019-04-15 09:44

Ubea.pl81.190.x.x

O nałożeniu kary za brak OC UFG informuje jedynie za pośrednictwem wezwań przesyłanych pocztą. Nie zamieszcza informacji o karze w innych miejscach.

2019-04-12 13:26

KRZOCEK213.241.x.x

SĄ SYTUACJE GDZIE NA JEDNYM AUCIE SĄ DWIE POLISY OC A KLIENT DOWIADUJE SIĘ O TYM PO KILKU MIESIĄCACH I MUSI ZAPŁACIĆ ZA POLISĘ KTÓRĄ KUPIŁ WRAZ Z AUTEM, POMIMO TEGO ŻE MA WYKUPIONĄ NA SIEBIE W INNYM TOWARZYSTWIE UBEZPIECZENIOWYM. POWÓD? NIE WYPOWIEDZIAŁ UMOWY A TU UDAJE ŻE NIC NIE WIE ;-)

2019-04-11 15:50

Tom158.233.x.x

Posiadam samochód sproadzony z zagranicy, jeszcze nie zarejestrowany w Polsce, jakkolwiek po niej jeździł mając ubezpieczenie jeszcze komisowe. Obecnie stoiu - usterka skrzyni, w związku z czym nadal nie jest zarejestrowany. CCzy w takim wypadku, oczywiście nie stosuje się tutaj do terminu 30 dni na przerejetrowanie, muszę wykupić OC jeśli obecne wygaśnie ? Do czasu zakończeniu naprawy samochód nie będzie się poruszał po drogach żadnych, dopiero po naprawie planuje go zarejestrować. Zatem, jako niezarejestrowany i nie poruszający się itd. nie musi mieć OC ?

2019-04-12 09:03

Ubea.pl81.190.x.x

Jest to dość skomplikowana sytuacja. Zgodnie z prawem samochód należy zarejestrować w czasie, kiedy obowiązuje OC krótkoterminowe. Pomiędzy OC krótkoterminowym a rocznym OC nie powinno być bowiem ani jednego dnia przerwy. Po OC krótkoterminowym zostaje ślad w UFG, więc Fundusz może wykryć przerwę między tymi polisami. Ponieważ jednak OC krótkoterminowego nie można przedłużyć na następny miesiąc, a roczne OC można wykupić jedynie dla auta zarejestrowanego w Polsce, to pozostaje Panu zarejestrowanie samochodu i zakup tego samego dnia rocznego OC. Zapraszamy na kalkulator OC https://kalkulator.ubea.pl , gdzie będzie mógł Pan sprawdzić, gdzie będzie najkorzystniejsze OC.

2019-04-15 12:39

Tom158.233.x.x

Fundusz jednak musi się stosować do prawa i nie działać poza prawem - typowy tekst który jako petenci słyszymy w urzędzie "nie spełnia wymogów". W tym wypadku auto niezarejestrowane w Polsce i nie poruszające się po drogach, nie spełnia wymogów prawnych by być objęte OC. Oczywiście powinno być zarejestrowane w ciągu 30 dni, ale nie było - tutaj powodem były awarie systemu CEPIK, bo mimo 6-o krotnych wizyt w urzędzie, nie udało się dokonać rejestracji auta (sprawa poruszona z ministerstwem). Oczywiście jest to luka prawna, ale skoro jest to ... jest :) Jeśli coś nie spełnia wymogów prawnych, bez względu na przyczynę, prawo w tym momencie nie powinno działać poza nakreślonymi granicami, o czym jak wspomniałem dowiadujemy się nieraz gdy nam odrzucają coś/odmawiają.

2019-04-15 16:05

Ubea.pl81.190.x.x

Możliwe, że UFG akurat tej przerwy nie dostrzeże. Radzimy więc ubezpieczyć auto tak szybko, jak to będzie możliwe (a zatem od razu w dniu rejestracji) i czekać. Jeśli nie otrzyma Pan wezwania do zapłaty kary, to będzie można zapomnieć o sprawie. Jeśli jednak otrzyma Pan wezwanie, to trzeba będzie napisać odwołanie do UFG, w którym dokładnie wytłumaczy Pan, dlaczego ta luka powstała i czemu nie było możliwe wcześniejsze ubezpieczenie. Jeżeli opóźnienie w rejestracji auta w Polsce wynikało z awarii systemu CEPiK, a nie z Pana winy, to UFG powinno odstąpić od kary.

2019-04-10 19:55

Andrzej Boyanetsky5.173.x.x

Chce kupić auto z brakiem oc około 7 tygodni, ja dostanę jakimś karę?

2019-04-11 08:30

Ubea.pl81.190.x.x

Jako nowy właściciel samochodu odpowiada Pan za jego OC od dnia zakupu. Wystarczy więc, że od razu w dniu zakupu auta, zawrze Pan umowę ubezpieczenia OC, by nie być narażonym na karę za brak polisy. Zapraszamy na kalkulator OC: https://kalkulator.ubea.pl Pomożemy w znalezieniu najkorzystniejszej oferty i jej szybkim zawarciu.

2019-04-04 19:24

Iwona89.64.x.x

Witam, Mam pytanie - OC mam do dzisiaj, czyli 04/04/2019 Miałam dziś jechać po pracy i przedłużyć, ale wylądowałam z dzieckiem w szpitalu i nie miałam jak. Czy jak jutro pojadę i opłacę to będzie zachowana ciągłość i nie będzie kary? Pozdrawiam, Iwona

2019-04-05 06:33

peudo83.10.x.x

z automatu przeduza sie samo, ptrxynajmniej powinno, nalezy oplacic

2019-04-05 08:21

Ubea.pl81.190.x.x

Czy poprzednie OC kupiła Pani i opłaciła w całości? Jeśli tak, to ubezpieczenie OC przedłuży się automatycznie na kolejny rok (bo jak rozumiem, nie wypowiedziała go Pani). Wystarczy więc opłacić nowe ubezpieczenie.

2019-04-04 15:44

wisnia78.131.x.x

Kupiłam samochód osobowy z polisa której ważność kończyła się ok 1.5tyg od daty zakupu. Problem w tym ze do tej pory gdy kupowałam samochód z polisa zawsze dostawalam od ubezpieczyciela propozycje przedłużenia umowy lub informacje ze polisa została przedłużona. List z ubezpieczeni przyszedł po kilku dniach po wygaśnięciu polisy i zawierał.informacje ze ona się nie przedłuża automatycznie i po skontaktowaniu się z TU dowiedziałam sie ze grozi mi kara z funduszu gwarancyjnego za brak ciągłości powyżej 3dni (4dni samochód nie posiadal oc). Oczywiście przygotowano dla mnie nową oferte oc i samochód tego dnia został ponownie ubezpieczony. Martwi mnie natomiast ta kara - czy to jest już z automatu narzucone ze muszę zapłacić karę? Czy UFG na pewno wezwie mnie do uiszczenia kary czy dopiero gdy w jakisntylko sobie znamy sposób, skontrokuje moja ciągłość oc? I wreszcie czy taka niewiedza może być podstawą do zmniejszenia lub umorzenia kary?

2019-04-05 08:26

Ubea.pl81.190.x.x

UFG może zmniejszyć lub umorzyć karę jedynie ze względu na trudną sytuację ekonomiczną ukaranej osoby. W praktycznie wszystkich przypadkach UFG zgadza się natomiast na rozłożenie płatności kary na raty. Obecnie UFG wykrywa online coraz więcej samochodów z przerwą w ciągłości OC. Nadal jednak nie jest to stuprocentowa skuteczność. Istnieje więc duże ryzyko, że karę Pani otrzyma, ale nie jest to pewne.

2019-04-03 23:01

Miki37.248.x.x

Czy jest jakiś okres po którym przerwa w OC się przedawnia i nie podlega karze?

2019-04-04 08:42

Ubea.pl81.190.x.x

UFG może karać jedynie za brak OC w roku kontroli. Jeśli więc samochód nie miał OC w 2018 oraz 2019 r., a kontrola zostanie przeprowadzona w 2019 r., to UFG ukarze jedynie za brak OC w 2019 r. Przy czym należy podkreślić, że liczy się data kontroli, a nie przysłania wezwania do zapłaty. Natomiast jeżeli kara zostanie już nałożona, to przedawnia się ona po 3 latach od dnia dokonania kontroli. Każda czynność organu egzekucyjnego podjętą w celu wyegzekwowania opłaty przerwie jednak bieg przedawnienia i sprawi, że zacznie się on naliczać od początku. Jeśli więc kara zostanie już nałożona, to praktycznie niemożliwe jest jej przedawnienie.

2019-04-03 21:09

Sławek94.254.x.x

W ubiegłym roku(2018) miałem miesiąc przerwy w OC samochodu.W lutym bieżącego roku podczas kontroli UFG wykazał ten brak oraz przesłał mi list powiadamiający o karze którą powinienem uiścić. Czy w związku z tym powinienem tą karę zapłacić ?

2019-04-04 08:47

Ubea.pl81.190.x.x

Czy w lutym 2019 UFG przeprowadził kontrolę czy jedynie wysłał zawiadomienie o karze będącej wynikiem kontroli przeprowadzonej jeszcze w 2018 r.? Jeśli dotyczy Pana ten pierwszy przypadek, może Pan napisać odwołanie do UFG, powołując się na Art. 90 Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, który mówi: "Po przeprowadzeniu kontroli przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny lub po otrzymaniu zawiadomienia, o którym mowa w art. 87, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wzywa osoby obowiązane do zawarcia umowy ubezpie- czenia do uiszczenia, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania, opłaty, o której mowa w art. 88 ust. 1, albo do przedstawienia dokumentów potwierdzają- cych spełnienie w roku kontroli obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia od- powiedzialności cywilnej, określonego w art. 10 ust. 1." Do odwołania należałoby dołączyć także potwierdzenie zawarcia OC obowiązującego w 2019 r.

2019-04-01 07:02

karo9522212.244.x.x

Witam. kupiłem motocykl o pojemności 600, ubezpieczenie mam do 07-04-2019 co jeżeli zapłacę po terminie 4 dni ?

2019-04-01 07:22

Ubea.pl81.190.x.x

Motocykl także musi mieć zachowaną ciągłość OC. Brak ubezpieczenia OC przez 4 dni grozi karą w wysokości 380 zł. Jeżeli więc nie chce Pan płacić kary, powinien Pan zawrzeć nową polisę do 7 kwietnia.

2019-03-31 13:53

Waldek37.47.x.x

Witam.W ubiegłym roku zakupiłem samochód z przeznaczeniem na części.Samochód był uszkodzony mechanicznie ale jako dawca do mego był idealny.Samochód nie uczestniczył w ruchu drogowym,po prostu był...W bieżącym roku podczas badania technicznego okazało się iż korozja podwozia mego samochodu jest tak znaczna że nakłady przewyższą potencjalne zyski.Przypomniałem sobie o stojącym magazynie części który blacharsko był w idealnym stanie.Czy teraz mogę go ubezpieczyć i wprowadzić do użytkowania?Oczywiście po wykonaniu badań technicznych.

2019-04-01 07:25

Ubea.pl81.190.x.x

Każdy zarejestrowany samochód, nawet jeśli jest przeznaczony na części, powinien mieć ubezpieczenie OC. Może więc Pan teraz ubezpieczyć to auto, ale niezależnie od tego co Pan zrobi, to i tak grozi Panu kara za wcześniejszy brak OC. Zapraszamy na kalkulator OC w celu znalezienia najtańszego OC: https://kalkulator.ubea.pl