Informacje o wieku samochodów osobowych pochodzące z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) kreują bardzo pesymistyczny obraz polskiej motoryzacji. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że dane CEPiK-u są dość mocno zniekształcone z uwagi na obecność wielu starych samochodów (w praktyce już nieużytkowanych).
Właśnie dlatego trzeba brać pod uwagę inne źródła danych. Jednym z nich są informacje podawane przez ponad 100 000 osób co miesiąc korzystających z kalkulatora ubezpieczeniowego porównywarki Ubea.pl. Eksperci tej porównywarki już na początku 2016 r. sprawdzili, ile lat mają samochody ubezpieczane przez Polaków. Po trzech latach wykonano podobną analizę, która wskazuje, że nasi rodacy stopniowo przesiadają się do nowszych aut.
Czy na polskich drogach przeważają stare pojazdy?
Eksperci Ubea.pl na początku 2016 r. oraz 2019 r. w taki sam sposób obliczyli udział samochodów osobowych z danych roczników. Najnowsze dane tej porównywarki wskazują, że odsetek aut w Polsce według roku produkcji przedstawia się następująco:
- do 1990 r. - 0,61% ( spadek o 0,64 punktu procentowego (p.p.) względem początku 2016 r.)
- od 1991 r. do 1995 r. - 3,74% (spadek o 3,53 p.p. względem początku 2016 r.)
- od 1996 r. do 2000 r. - 19,53% (spadek o 10,11 p.p. względem początku 2016 r.)
- od 2001 r. do 2005 r. - 31,88% (wzrost o 0,44 p.p. względem początku 2016 r.)
- od 2006 r. do 2010 r. - 24,18% (wzrost o 3,09 p.p. względem początku 2016 r.)
- od 2011 r. do 2016 r. - 15,09% (wzrost o 5,78 p.p. względem początku 2016 r.)
- od 2017 r. do 2019 r. - 4,97% (brak takiej kategorii wiekowej w poprzednim badaniu)
Mocno spadł udział samochodów z 2 połowy lat 90
Informacje przedstawione powyżej oraz w poniższej tabeli pozwalają na wyciągnięcie kilku ciekawych wniosków.
Po pierwsze, samochody wyprodukowane przed 1990 r. są już bardzo rzadkie na polskich drogach (udział poniżej 1%). Warto dodać, że mniej niż jedno auto na dwadzieścia zostało wyprodukowane przed 1995 r. Co ciekawe, udział samochodów z lat 1991 - 1995 skurczył się prawie o połowę względem początku 2016 r.
Największą zmianę (w punktach procentowych) odnotowano jednak dla samochodów z drugiej połowy lat 90 - tych (roczniki: 1996 - 2000). Jeszcze na początku 2016 r. udział takich pojazdów wynosił prawie 30% (zobacz poniższa tabela). Analogiczny wynik z pierwszych tygodni 2019 r. oscylował już tylko na poziomie zbliżonym do 20%.
Ciekawą kwestią jest także duży wzrost udziału relatywnie nowych aut z roczników 2011 - 2016 (tzn. zmiana o prawie 6 punktów procentowych przez trzy lata). Dane Ubea.pl wskazują, że samochody wyprodukowane po 2006 r. stanowią około 45% aut ubezpieczanych przez Polaków - dodaje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Lata produkcji samochodów, które chcieli ubezpieczyć użytkownicy porównywarki Ubea.pl (początek 2016 r. / początek 2019 r.)
Rok produkcji samochodu ↓ | Udział posiadaczy samochodów z danych lat w grupie użytkowników kalkulatora Ubea.pl (początek 2016 r.) | Udział posiadaczy samochodów z danych lat w grupie użytkowników kalkulatora Ubea.pl (początek 2019 r.) |
---|---|---|
do 1990 r. | 1,25% | 0,61% |
1991 r. - 1995 r. | 7,27% | 3,74% |
1996 r. - 2000 r. | 29,64% | 19,53% |
2001 r. - 2005 r. | 31,44% | 31,88% |
2006 r. - 2010 r. | 21,09% | 24,18% |
2011 r. - 2016 r. | 9,31% | 15,09% |
2017 r. - 2019 r. | - | 4,97% |
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych porównywarki Ubea.pl
Ile wynosi średni wiek samochodów w Polsce?
Prezentowane powyżej informacje porównywarki Ubea.pl wskazują, że średni wiek samochodów użytkowanych przez Polaków oscyluje na poziomie około 14,0 lat. Ten wynik jest zbieżny z rezultatami innych analiz statystycznych (zobacz np. „Raport branży motoryzacyjnej 2018/2019” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego). Martwić może fakt, że pomimo pojawiania się coraz większej liczby nowoczesnych samochodów osobowych, średni wiek auta poruszającego się po polskich drogach nie spadł przez ostatnie lata.
Brak spadkowego trendu potwierdzają m.in. raporty Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz dane Ubea.pl. Na początku 2019 r. średni wiek pojazdów, które zamierzali ubezpieczyć użytkownicy porównywarki Ubea.pl był dokładnie taki sam jak trzy lata wcześniej - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.
Stabilizacja średniego wieku samochodu osobowego (pomimo przesiadania się Polaków do aut z nowszych roczników) to fakt, który powinien zwrócić uwagę polityków.
W tym kontekście warto przypomnieć o podatku VAT. Mocno zwiększa on koszty zakupu nowych aut i zniechęca przynajmniej część rodaków do wizyt u dealerów samochodowych - komentuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Nasze samochody wciąż są jednymi ze starszych w Unii Europejskiej
W ramach podsumowania warto również zwrócić uwagę na relację pomiędzy średnim wiekiem samochodów z Polski oraz innych krajów UE. Tak jak już wspomnieliśmy, przeciętne auto osobowe użytkowane na terenie Polski liczy sobie około 14 lat. Dane Stowarzyszenia Europejskich Producentów Samochodów (ACEA) wskazują, że w 2016 r. analogiczne wyniki dla innych krajów UE wynosiły:
Austria - 9,0 roku
Belgia - 7,8 roku
Chorwacja - 14,3 roku
Czechy - 14,7 roku
Dania - 8,4 roku
Estonia - 15,3 roku
Finlandia - 11,2 roku
Francja - 9,2 roku
Grecja - 14,1 roku
Hiszpania - 11,9 roku
Holandia - 9,8 roku
Irlandia - 8,8 roku
Litwa - 16,9 roku
Luksemburg - 6,3 roku
Łotwa - 16,0 roku
Niemcy - 9,1 roku
Portugalia - 12,8 roku
Rumunia - 16,2 roku
Słowacja - 13,5 roku
Słowenia - 11,3 roku
Szwecja - 9,9 roku
Węgry - 14,9 roku
Wielka Brytania - 8,7 roku
Włochy - 11,2 roku
Wyniki publikowane przez ACEA wskazują, że polskie samochody osobowe są relatywnie stare na tle całej Unii Europejskiej.
Taka sytuacja nie powinna jednak szczególnie dziwić, ponieważ na terenie nowych państw członkowskich UE wyniki dotyczące wieku aut są dość podobne jak w Polsce - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.