Kontakt
  • Link4
  • AXA Ubezpieczenia
  • Aviva
  • Proama
  • PZU
  • Warta

Jak ubezpieczyć samochód na niemieckich tablicach?

Data publikacji: 2021-08-11

Niemcy konsekwentnie królują w rankingach krajów, z których Polacy sprowadzają auta. Osoby kupujące pojazd za zachodnią granicą muszą się jednak zmierzyć z wieloma formalnościami. Jedną z najważniejszych jest kwestia polisy. Jakie ubezpieczenie OC kupić dla samochodu, który ma jeszcze niemieckie blachy?

Używane auta pochodzące z Niemiec kojarzą się z dobrą jakością. Niezależnie od tego, na ile taka opinia jest uzasadniona, faktem jest, że w 2020 r. sprowadzono z tego kraju do Polski ponad 489 tysięcy samochodów (według danych z raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego). Pod tym względem Niemcy zdecydowanie biją na głowę inne kraje.

Jeśli właśnie zastanawiasz się nad sprowadzeniem używanego auta od naszych zachodnich sąsiadów lub w komisie wpadł Ci w oko samochód pochodzący z tego kraju, sprawdź, jakie ubezpieczenie dla samochodu na niemieckich tablicach trzeba kupić.

Spis treści:

  1. Auto z Niemiec – laweta czy tablice zjazdowe?
  2. Samochód na tablicach zjazdowych
  3. OC krótkoterminowe dla samochodu na niemieckich tablicach
  4. Jak działa krótkoterminowe OC?
  5. Jak wygląda rejestracja auta z Niemiec?
  6. Podróbki tablic rejestracyjnych – jak nie dać się złapać oszustom?

Auto z Niemiec – laweta czy tablice zjazdowe?

Samochód z Niemiec Na lawecie czy na własnych kołach? Zależnie od tego, w jaki sposób samochód zostanie sprowadzony do Polski, inaczej będzie wyglądać kwestia ubezpieczenia.

Jeżeli samochód bez tablic przyjeżdża na lawecie, sprawa jest stosunkowo prosta. Auto jest już wyrejestrowane w Niemczech i przez pierwsze dni w Polsce nie musi mieć ubezpieczenia. Oczywiście, takim pojazdem nie można poruszać się po drogach. Nawet przejechanie na własnych kołach na inny parking czy do warsztatu nie jest możliwe. Niezależnie od odległości zawsze trzeba skorzystać z pomocy lawety.

Jeśli sprowadzasz auto w ten sposób, ubezpieczenie OC musisz wykupić w dniu rejestracji pojazdu w Polsce. Jak szybko trzeba zarejestrować samochód zakupiony za granicą? Według obecnie obowiązującego prawa właściciel auta przywiezionego z kraju należącego do Unii Europejskiej musi zarejestrować je w Polsce w ciągu 30 dni od sprowadzenia. Za niedopełnienie tego obowiązku grozi kara wynosząca od 200 do 1000 zł.

W dniu rejestracji auta w Polsce należy kupić zwykłe, roczne ubezpieczenie OC. Pamiętaj, że nawet jeden dzień przerwy pomiędzy rejestracją a wykupieniem OC jest niedopuszczalny! Nie chcesz, by groziła Ci kara za brak OC? Zawrzyj umowę ubezpieczenia od razu po wyjściu z urzędu.

Samochód na tablicach zjazdowych

Po sprawdzeniu kosztów lawety możesz stwierdzić, że rezygnujesz z tej opcji, bo jest ona po prostu za droga. Może lepszym wyjściem jest więc przyjazd na własnych kołach?

Niestety, mało sprzedawców aut pozwoli Ci udać się do Polski na dotychczasowych tablicach. Większość, chcąc uniknąć komplikacji, wyrejestruje wcześniej samochód. Co możesz zrobić w takiej sytuacji?

Zastanów się nad zarejestrowaniem tymczasowo samochodu w niemieckim wydziale komunikacji. Otrzymasz wtedy tablice zjazdowe, dzięki którym będziesz mógł legalnie udać się autem do Polski.

Zarejestrowanie tymczasowe jest możliwe, jeśli posiadasz:


  • dowód tożsamości
  • umowę potwierdzającą nabycie auta
  • dowód rejestracyjny samochodu
  • kartę pojazdu
  • potwierdzenie zawarcia OC – OC krótkoterminowe wykupisz w budkach oznaczonych jako Autoschilder. Zwróć uwagę, że taka polisa jest wystawiana imiennie na kupującego, a nie na samochód.

Rejestrując samochód tymczasowo, otrzymasz tablice zjazdowe. Dostępne są dwa rodzaje tych tablic:


  • Kurzzeitkennzeichen – tymczasowe tablice rejestracyjne ważne przez 5 dni. Wyróżniają się żółtym paskiem. Razem z ubezpieczeniem kosztują ok. 80 – 120 euro. Dodatkowo trzeba uiścić opłatę urzędową w wysokości 10 – 15 euro. Takie tablice są wydawane w celu transportu zakupionego samochodu w obrębie granic Unii Europejskiej.
  • Ausfuhrkennzeichen – tablice celne / eksportowe / tranzytowe. Wyróżnia je czerwony pasek. Można je wykupić na dłuższy czas, a ich koszt zaczyna się od 150 euro. Wydawane są w celu transportu samochodu do dowolnego kraju, należącego albo nie do Unii.

W Internecie dość łatwo spotkać się ze stwierdzeniem, że autem na tablicach z żółtym paskiem można jeździć bez badań technicznych. Jest to jednak tylko częściowa prawda. Jeśli samochód nie ma ważnych badań, może faktycznie otrzymać tablice oznaczone na żółto. Służą one jednak wtedy jedynie do przejechania najkrótszą drogą na badanie techniczne w tym samym lub maksymalnie sąsiednim rejonie. Jeśli potrzebne są Ci żółte tablice zjazdowe, aby przejechać do Polski, musisz więc mieć aktualne badania.

Obawiasz się, że tymczasowa rejestracja zajmie pełno czasu? Na szczęście w niemieckich urzędach wszelkie formalności załatwisz zazwyczaj szybko i sprawnie.

Uwaga! Jeśli kupujesz auto, które ma już tablice zjazdowe (np. natrafiasz na takie w komisie), zwróć koniecznie uwagę na datę ważności. Jest ona umieszczona na pasku z boku na tablicy. Jeśli termin został już przekroczony, nie możesz poruszać się takim autem po żadnym kraju. W razie kontroli grozi Ci odholowanie pojazdu i mandat. Jeśli więc w komisie znajdziesz auto z nieaktualną tablicą zjazdową, musisz je przewieźć do siebie lawetą.

OC krótkoterminowe dla samochodu na niemieckich tablicach

Czasami jednak auto z zagranicy trafia do Polski jeszcze na stałych tablicach. Może się też na przykład okazać, że auto z komisu ma co prawda jeszcze ważne tablice zjazdowe, ale nie posiada już ubezpieczenia OC. Co wtedy? Jakie ubezpieczenie w Polsce można kupić dla auta z niemieckimi tablicami?

Jeżeli auto ma aktualne tablice rejestracyjne oraz ważne badanie techniczne, to może poruszać się po polskich drogach przez 30 dni. Jeśli polisa takiego pojazdu już nie jest aktualna, trzeba dla niego kupić OC krótkoterminowe. Dla pojazdów na zagranicznych blachach nie można bowiem wykupić standardowej rocznej polisy.

Takie krótkoterminowe OC kupuje się na 30 dni. W tym czasie musisz zająć się wszelkimi formalnościami związanymi z rejestracją auta w Polsce. Po miesiącu OC krótkoterminowe automatycznie wygaśnie i nie będziesz mógł wykupić kolejnej polisy na miesiąc. Samochód powinien więc mieć już polskie blachy, by móc zawrzeć umowę rocznego ubezpieczenia.

Jak działa krótkoterminowe OC?

OC krótkoterminowe zapewnia taki sam zakres ochrony jak standardowa obowiązkowa polisa. Różnica tkwi jedynie w długości obowiązywania umowy oraz w fakcie, że ubezpieczenie nie przedłuży się automatycznie na kolejny rok. Nie musisz więc składać wypowiedzenia OC krótkoterminowego.

Takie OC na miesiąc kupisz u większości ubezpieczycieli i zazwyczaj zapłacisz ok. 100 zł.

Jak wygląda rejestracja auta z Niemiec?

W jednym z poprzednich artykułów opisywaliśmy dokładnie, jak wygląda rejestracja auta z zagranicy. Tutaj wymienimy więc tylko najważniejsze punkty, które musisz wykonać po sprowadzeniu auta:


  • opłacenie akcyzy
  • tłumaczenie przysięgłe dokumentów
  • wizyta w Wydziale Komunikacji – najpierw otrzymasz tymczasowe czerwone tablice rejestracyjne oraz pozwolenie czasowe. Na podstawie tych dokumentów możesz już wykupić roczne OC.
  • badanie techniczne
  • odbiór stałych białych tablic rejestracyjnych – jeśli roczne OC kupiłeś od razu po otrzymaniu tablic tymczasowych, poinformuj swojego ubezpieczyciela, że pojazd ma już stałe blachy
  • odbiór twardego dowodu rejestracyjnego.

Podróbki tablic rejestracyjnych – jak nie dać się złapać oszustom?

Na koniec warto wspomnieć o nieuczciwym procederze praktykowanym przez niektórych sprzedawców samochodów pochodzących z zagranicy. Mianowicie, umieszczają oni na aucie podrobione tablice zjazdowe i wmawiają kupującemu, że może na nich legalnie poruszać się po polskich drogach. Wystarczy, że wykupi krótkoterminowe ubezpieczenie na VIN.

Jednak zgodnie z prawem, jeśli nie posiadasz oryginalnych tablic rejestracyjnych, nie możesz poruszać się tym autem po polskich drogach. Taki samochód, jako wyrejestrowany, nie jest bowiem dopuszczony do ruchu. Jego transport może się więc odbywać jedynie na lawecie. Za jazdę takim pojazdem grozi Ci wysoki mandat.

Jak rozpoznać oryginalne niemieckie tablice zjazdowe? Są one wykonane z metalu i oznaczone żółtym lub czerwonym paskiem z datą ważności.

Auta sprowadzane z Niemiec cieszą się dużą popularnością wśród Polaków. Kupując taki samochód, zadbaj jednak koniecznie o jego ubezpieczenie. Nie chcesz przecież, by kara za brak OC dopadła i Ciebie.

Tagi:

Komentarze