Kontakt
  • Link4
  • AXA Ubezpieczenia
  • Aviva
  • Proama
  • PZU
  • Warta
  • You Can Drive

Home assistance - kiedy jest przydatne?

Data publikacji: 2020-03-25

Ubezpieczenie assistance to obecnie już standardowy element polisy mieszkaniowej. Kiedy home assistance będzie jednak faktycznie przydatne?

Wizyta hydraulika, naprawa roweru, mieszkanie zastępcze na czas remontu lokalu po powodzi – home assistance może zapewnić różnorodne usługi. Sprawdzamy, co dokładnie proponują ubezpieczyciele w Polsce i jak zgłosić szkodę, by szybko skorzystać z obiecanej usługi.

Spis treści

  1. Na czym polega assistance?
  2. Ile kosztuje home assistance?
  3. Assistance PZU i Generali – jakie usługi oferuje?
  4. Limity i wyłączenia odpowiedzialności w home assistance
  5. Ubezpieczenie assistance - jak zgłosić szkodę?

Na czym polega assistance?

Home assistance - hydraulik Ubezpieczenie assistance to tak naprawdę gwarancja wsparcia w trudnych momentach. Home assistance zapewnia Ci dostęp do różnego rodzaju usług. To na ubezpieczycielu ciąży obowiązek ich organizacji oraz zazwyczaj pokrycia kosztów realizacji.

Ubezpieczenie assistance działa więc nieco inaczej niż inne ubezpieczenia. Zwykle polisa zapewnia wypłatę odszkodowania w razie zajścia zdarzenia określonego w umowie. Assistance tymczasem gwarantuje Ci konkretną usługę. W ten sposób oszczędzasz pieniądze oraz czas.

Obecnie prawie każde ubezpieczenie mieszkania zawiera assistance. Warto jednak pamiętać, że pod tą jedną nazwą mogą kryć się bardzo różnorodne usługi. Zawsze więc należy sprawdzić, co konkretnie proponuje dany ubezpieczyciel.

Home assistance może zawierać takie usługi jak:

  • interwencja specjalisty (ślusarz, elektryk, hydraulik itp.)
  • naprawa sprzętu RTV / AGD / PC
  • assistance medyczny (np. wizyta lekarza lub pielęgniarki, transport medyczny, dostawa leków)
  • pomoc organizacyjna po szkodzie (np. zakwaterowanie w hotelu, dozór nad mieniem, transport ocalałego mienia)
  • usługi concierge
  • infolinie informacyjne
  • assistance rowerowy.

Zakres oferowanych usług ogranicza jedynie wyobraźnia ubezpieczyciela. Najlepiej więc porównać różne oferty ubezpieczenia assistance, by znaleźć tę polisę, która zawiera usługi przydatne właśnie dla Ciebie. Jeśli jesteś rodzicem, może przydać Ci się usługa opieki nad dzieckiem w razie Twojego pobytu w szpitalu. Jeżeli natomiast do pracy dojeżdżasz rowerem, poszukaj polisy zapewniającej assistance rowerowy.

Ile kosztuje home assistance?

Ubezpieczyciele oferują zwykle kilka wariantów home assistance, które różnią się zakresem oferowanych usług. Podstawowe ubezpieczenie assistance otrzymasz często za darmo w ramach polisy mieszkaniowej. Jeśli jednak zależy Ci na bardziej rozbudowanym pakiecie, musisz już dopłacić.

Koszt polisy assistance jest oczywiście różny zależnie od towarzystwa. Zazwyczaj jednak nie jest on zbyt duży. Za home assistance zapłacisz więc zwykle od 30 do 80 zł. Im bardziej rozbudowany pakiet usług, tym ten koszt będzie wyższy. Dlatego tak ważne jest wybranie polisy oferującej takie usługi, które będą dla Ciebie faktycznie przydatne.

Assistance PZU i Generali – jakie usługi oferuje?

Aby dokładniej zobrazować, kiedy może przydać się home assistance, przedstawiamy poniżej usługi zapewniane przez assistance PZU oraz Generali. Zdecydowaliśmy się na analizę ofert tych dwóch towarzystw ubezpieczeniowych, ponieważ są to firmy często wybierane przez osoby szukające kompleksowej ochrony domu lub mieszkania.

PZU oferuje swoim klientom home assistance w trzech wariantach:

  • Komfort,
  • Super,
  • Super Plus.

Poniższa tabela przedstawia, jakie usługi zapewnia każdy z tych wariantów.

Uwaga! Limity w tabeli są podane na roczny okres ubezpieczenia.

Usługa assistance Wariant Komfort Wariant Super Wariant Super Plus

Interwencja specjalisty

- do 500 zł na każdą interwencję
- do 4 interwencji w okresie ubezpieczenia

- do 500 zł na każdą interwencję
- do 4 interwencji w okresie ubezpieczenia

- do 500 zł na każdą interwencję
- do 4 interwencji w okresie ubezpieczenia

Informacja telefoniczna w razie wypadku

Bez limitu

Bez limitu

Bez limitu

Diagnoza przyczyny awarii instalacji

----------

- do 200 zł na każdą diagnozę
- do 2 diagnoz w okresie ubezpieczenia

- do 200 zł na każdą diagnozę
- do 2 diagnoz w okresie ubezpieczenia

Pobyt w hotelu w razie wypadku

- do czasu przywrócenia mieszkania / domu do stanu umożliwiającego zamieszkanie
- pobyt w hotelu opłacany do sumy 3000 zł
- transport do hotelu opłacany do sumy 500 zł

- do czasu przywrócenia mieszkania / domu do stanu umożliwiającego zamieszkanie
- pobyt w hotelu opłacany do sumy 3000 zł
- transport do hotelu opłacany do sumy 500 zł

- do czasu przywrócenia mieszkania / domu do stanu umożliwiającego zamieszkanie
- pobyt w hotelu opłacany do sumy 3000 zł
- transport do hotelu opłacany do sumy 500 zł

Pobyt w mieszkaniu zastępczym

----------

- do czasu przywrócenia mieszkania / domu do stanu umożliwiającego zamieszkanie, ale nie dłużej niż przez 6 miesięcy
- pobyt opłacany do kwoty 15 000 zł

- do czasu przywrócenia mieszkania / domu do stanu umożliwiającego zamieszkanie, ale nie dłużej niż przez 6 miesięcy
- pobyt opłacany do kwoty 15 000 zł

Ochrona ocalałego mienia

----------

- do czasu naprawy lub założenia nowych zabezpieczeń mienia do kwoty 2000 zł na każdy wypadek ubezpieczeniowy
- przechowywanie mienia do kwoty 1500 zł na każdy wypadek ubezpieczeniowy

- do czasu naprawy lub założenia nowych zabezpieczeń mienia do kwoty 2000 zł na każdy wypadek ubezpieczeniowy
- przechowywanie mienia do kwoty 1500 zł na każdy wypadek ubezpieczeniowy

Pomoc po szkodzie

----------

- uprzątnięcie pozostałości po szkodzie do kwoty 2000 zł na każdy wypadek ubezpieczeniowy
- zabezpieczenie mienia ocalałego do kwoty 2000 zł na każdy wypadek ubezpieczeniowy
- transport i wniesienie materiałów budowlanych lub wykończeniowych do kwoty 2000 zł na każdy wypadek ubezpieczeniowy

- uprzątnięcie pozostałości po szkodzie do kwoty 2000 zł na każdy wypadek ubezpieczeniowy
- zabezpieczenie mienia ocalałego do kwoty 2000 zł na każdy wypadek ubezpieczeniowy
- transport i wniesienie materiałów budowlanych lub wykończeniowych do kwoty 2000 zł na każdy wypadek ubezpieczeniowy

Porada specjalisty ds. zabezpieczeń przeciwkradzieżowych

----------

Do 500 zł za każdą poradę

Do 500 zł za każdą poradę

Deratyzacja lub dezynsekcja, usunięcie gniazd os lub szerszeni

----------

- Do 500 zł na interwencję
- 1 interwencja w okresie ubezpieczenia

- Do 500 zł na interwencję
- 1 interwencja w okresie ubezpieczenia

Naprawa sprzętu RTV, AGD, PC

----------

----------

- Do 500 zł na każdy wypadek ubezpieczeniowy
- Do 2 napraw, 2 przewozów (w obie strony) i 2 ekspertyz w okresie ubezpieczenia

Zdalna pomoc informatyka w razie awarii oprogramowania

----------

----------

Do 12 napraw

Konsultacja lekarska w razie nagłego zachorowania lub nieszczęśliwego wypadku

----------

- Do 300 zł na konsultację
- 1 konsultacja w okresie ubezpieczenia

- Do 300 zł na konsultację
- 1 konsultacja w okresie ubezpieczenia

Opieka pielęgniarska w razie nagłego zachorowania lub nieszczęśliwego wypadku

----------

- Do 300 zł na wizytę
- do 2 wizyt w okresie ubezpieczenia

- Do 300 zł na wizytę
- do 2 wizyt w okresie ubezpieczenia

Konsultacja u psychologa w razie wypadku

----------

- Do 200 zł na konsultację
- do 10 konsultacji w okresie ubezpieczenia

- Do 200 zł na konsultację
- do 10 konsultacji w okresie ubezpieczenia


Generali natomiast oferuje ubezpieczenie mieszkania w dwóch wariantach: od ryzyk nazwanych lub od wszystkich ryzyk. Poniższa tabela prezentuje usługi zapewniane przez home assistance oferowane w ramach tych dwóch wariantów.

Uwaga! Limity w tabeli są podane na roczny okres ubezpieczenia.

Zdarzenia objęte ubezpieczeniem Świadczenia assistance Opcja Dla ryzyk nazwanych Opcja All Risk

Awaria, uszkodzenie, stłuczenie lub pęknięcie mienia

Interwencja specjalisty

- 2 interwencje
- do kwoty 500 zł

- 2 interwencje
- do kwoty 1500 zł

Kradzież z włamaniem

Interwencja ślusarza

- 1 interwencja
- do kwoty 1000 zł

- 1 interwencja
- do kwoty 1500 zł

Zatrzaśnięcie drzwi, zacięcie się zamka lub zagubienie kluczy

Awaryjne otwarcie drzwi przez ślusarza

- 1 interwencja
- do kwoty 500 zł

- 1 interwencja
- do kwoty 500 zł

Zdarzenie losowe, kradzież z włamaniem

Dozór mienia lub Transport mienia
(ubezpieczony wybiera jedno ze świadczeń)

- dozór mienia dostępny dwukrotnie przez 48 h i do kwoty nie wyższej niż 500 zł
- transport mienia dostępny dwukrotnie i do kwoty nie wyższej niż 1000 zł

- dozór mienia dostępny dwukrotnie przez 72 h i do kwoty nie wyższej niż 1000 zł
- transport mienia dostępny dwukrotnie i do kwoty nie wyższej niż 1500 zł

Awaria sprzętu RTV / AGD / PC

Interwencja specjalisty w zakresie naprawy sprzętu

- 2 interwencje
- do kwoty 500 zł

- 2 interwencje
- do kwoty 1000 zł

Na życzenie osób ubezpieczonych

Pomoc w zastrzeżeniu karty, organizacja przeglądu instalacji kominowej, gazowej lub elektrycznej, organizacja wizyty projektanta od aranżacji wnętrz

Brak limitu

Brak limitu

Nagłe zachorowanie lub nieszczęśliwy wypadek (w tym wypadek komunikacyjny)

Wizyta lekarza

- 1 wizyta
- do kwoty 250 zł

- 1 wizyta
- do kwoty 500 zł

Nagłe zachorowanie lub nieszczęśliwy wypadek (w tym wypadek komunikacyjny)

Transport medyczny

- 2 świadczenia
- do kwoty 500 zł

- 2 świadczenia
- do kwoty 1000 zł

Nagłe zachorowanie lub nieszczęśliwy wypadek (w tym wypadek komunikacyjny)

Wizyta pielęgniarki

- 1 wizyta
- do kwoty 250 zł

- 1 wizyta
- do kwoty 500 zł

Nagłe zachorowanie lub nieszczęśliwy wypadek (w tym wypadek komunikacyjny)

Indywidualne korepetycje

- 1 świadczenie
- do 5 godzin lekcyjnych

- 1 świadczenie
- do 10 godzin lekcyjnych

Na życzenie osób ubezpieczonych

Infolinia medyczna

5 usług informacyjnych

5 usług informacyjnych

Awaria roweru lub uszkodzenie roweru w związku z amatorskim uprawianiem sportu

Naprawa i transport roweru

----------

1 świadczenie i do kwoty 1500 zł

Na życzenie osób ubezpieczonych

Usługi concierge

5 usług concierge

5 usług concierge

Na życzenie osób ubezpieczonych

Usługi informacyjne

5 usług informacyjnych

5 usług informacyjnych

Limity i wyłączenia odpowiedzialności w home assistance

Rozdział „Wyłączenia odpowiedzialności” jest zazwyczaj jednym z najważniejszych w ogólnych warunkach ubezpieczenia. Nie inaczej jest w przypadku home assistance. Czytając zasady polisy, zwróć więc uwagę na:

  • limity odpowiedzialności – określają, ile razy w okresie ubezpieczenia przysługuje Ci dana usługa oraz do jakiej kwoty ubezpieczyciel zapewni pomoc;
  • wyłączenia odpowiedzialności – wskazują sytuacje, w których usługi nie będą świadczone mimo zajścia wypadku.

W przypadku assistance PZU usługi nie zostaną zorganizowane na przykład wtedy, kiedy:

  • wypadek ubezpieczeniowy został wyrządzony umyślnie lub na skutek rażącego niedbalstwa ubezpieczonego. Nie dotyczy to sytuacji, gdy mimo rażącego niedbalstwa zapłata odszkodowania odpowiada względom słuszności. Co ważne, to wyłączenie nie dotyczy usług zapewnianych w ramach assistance medycznego;
  • wypadek ubezpieczeniowy powstał wskutek długotrwałej i postępującej nieszczelności instalacji lub przenikania wód podziemnych;
  • polegają na naprawie objętej gwarancją producenta;
  • wynikają z naturalnego zużycia się części lub materiałów eksploatacyjnych;
  • są wynikiem niewłaściwej lub niezgodnej z instrukcją producenta instalacji, naprawy, przeróbki, zmiany konstrukcyjnej, której dokonał ubezpieczony.

Ubezpieczenie assistance w PZU nie obowiązuje też, jeśli wypadek ubezpieczeniowy wystąpił w związku z pozostawaniem przez ubezpieczonego w stanie:

  • nietrzeźwości,
  • po użyciu alkoholu,
  • pod wpływem środków odurzających, substancji psychotropowych, nowych substancji psychoaktywnych, środków zastępczych, w rozumieniu przepisów o przeciwdziałaniu narkomanii.

To wyłączenie nie obowiązuje jednak, jeśli taki stan ubezpieczonego nie miał wpływu na wystąpienie wypadku.

Ubezpieczenie assistance - jak zgłosić szkodę?

Jeśli już posiadasz home assistance, pamiętaj, by z niego korzystać. Jak zatem się zachować, kiedy dojdzie do wypadku?

Przede wszystkim szkoda powinna zostać jak najszybciej zgłoszona telefonicznie w Centrum Pomocy ubezpieczyciela. Nie podejmuj żadnych działań, zanim nie poinformujesz o zdarzeniu swojego towarzystwa.

Jeśli bowiem samodzielnie zorganizujesz usługę (nawet taką wchodzącą w zakres ubezpieczenia assistance), towarzystwo ubezpieczeniowe nie zwróci Ci poniesionych kosztów. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy zgłoszenie szkody było niemożliwe z przyczyn niezależnych od Ciebie. W takim przypadku zbieraj wszystkie paragony i faktury potwierdzające poniesione koszty, by potem przedstawić je ubezpieczycielowi.

Dzwoniąc na infolinię Centrum Pomocy, podaj następujące informacje:

  • imię i nazwisko ubezpieczonego,
  • adres miejsca ubezpieczenia,
  • numer telefonu, pod którym Centrum Pomocy może się z Tobą skontaktować,
  • opis wypadku ubezpieczeniowego i rodzaj potrzebnej pomocy.

Znając te wszystkie informacje, ubezpieczyciel będzie mógł szybko udzielić Ci dokładnie takiej pomocy, jakiej potrzebujesz.

Awaryjne otwarcie drzwi, naprawa sprzętu AGD przez specjalistę, wizyta pielęgniarki – home assistance może przydać się w najróżniejszych sytuacjach. Jeśli dopiero zastanawiasz się nad taką polisą, sprawdź dokładnie, co oferują poszczególne towarzystwa. A jeśli już posiadasz ubezpieczenie assistance, przeczytaj, jakie usługi zapewnia, by wiedzieć, kiedy konkretnie możesz liczyć na pomoc ubezpieczyciela.

Tagi:

Komentarze