Strona główna  |  Wiadomości  |  Czasowe wycofanie pojazdu znów będzie możliwe?

Czasowe wycofanie pojazdu znów będzie możliwe?

Data aktualizacji: 2020-10-26
Poseł ugrupowania Kukiz'15, Piotr Liroy-Marzec, złożył interpelację do ministra transportu. Chciałby ponownie umożliwić kierowcom czasowe wycofanie samochodu z ruchu. Obecnie jest to możliwe jedynie w przypadku kilku rodzajów pojazdów.

W 1997 roku zlikwidowano możliwość czasowego wycofania samochodu osobowego z ruchu. W efekcie, nawet jeśli pojazd stoi zepsuty w garażu, trzeba za niego płacić pełne OC. Podobnie jeśli właściciel wyjedzie do pracy za granicę, pozostawiając nieużywane przez nikogo auto w kraju.

Zniszczony samochód Jedynym sposobem na niepłacenie składki jest wtedy wyrejestrowanie samochodu. Jednak takiego pojazdu nie można już ponownie zarejestrować.

Dopóki propozycja posła Kukiz'15 nie zostanie rozpatrzona, więcej możliwości na uniknięcie płacenia składki za OC mają jedynie właściciele samochód ciężarowych lub historycznych.

Aktualizacja 2020 r.

W 2020 r. wprowadzono nowelizację umożliwiającą czasowe wycofanie samochodów osobowych będących w naprawie. Więcej o warunkach wycofania pojazdu z ruchu dowiesz się z linkowanego artykułu.

Kto może teraz czasowo wyrejestrować pojazd?

Według obecnego prawa czasowe wycofanie pojazdu z ruchu jest możliwe, ale jedynie w przypadku:

  • samochodów ciężarowych i przyczep o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t,
  • ciągników samochodowych,
  • pojazdów specjalnych
  • i autobusów.

Te wyjątki mają zatem pomóc przede wszystkim przedsiębiorcom, którzy prowadzą np. firmę przewozową. Jeżeli w wyniku słabszej koniunktury chcą oni ograniczyć na pewien czas działalność i nie korzystają ze wszystkich pojazdów, mogą niektóre z nich czasowo wycofać. Dzięki temu ograniczą koszta ich utrzymania, a jednocześnie w każdym momencie będą mogli ponownie rozwinąć firmę.

Jak złożyć wniosek o czasowe wycofanie pojazdu z ruchu?

Pojazd jest czasowo wycofywany z ruchu na wniosek składany przez właściciela pojazdu w urzędzie, w którym zarejestrował samochód. Okres wycofania z ruchu może wynieść od 2 do 24 miesięcy. Po jego upłynięciu, można go przedłużyć, ale łączny czas wycofania z ruchu nie może być większy niż 48 miesięcy.

Do wniosku o czasowe wycofanie pojazdu z ruchu należy dołączyć:

  • dowód rejestracyjny,
  • tablice rejestracyjne
  • i kartę pojazdu (o ile była wydana).

Jeżeli pojazd ma kilku właścicieli, każdy z nich musi pojawić się w urzędzie.

Jeśli wniosek składa nasz pełnomocnik, musimy dodatkowo zapłacić 17 zł, a do wniosku dołączyć dowód uiszczenia tej opłaty. Co ważne, dowód rejestracyjny oraz tablice rejestracyjne na czas wycofania pojazdu z ruchu pozostają jako depozyt w urzędzie rejestracyjnym.

Jeżeli przedłużamy okres czasowego wycofania pojazdu, musimy w urzędzie okazać ponadto poprzednie decyzje o wycofaniu pojazdu.

Co ważne, czasowe wycofanie pojazdu z ruchu wiąże się z pewnymi obowiązkami mającymi zapewnić bezpieczeństwo:

  • pojazd musi być zaparkowany poza drogą publiczną i strefą zamieszkania lub ruchu,
  • pojazd musi być zabezpieczony przed możliwością jego uruchomienia przez osobę niepowołaną,
  • należy zachować wszelkie środki ostrożności niezbędne do uniknięcia wypadku.

Ile kosztuje czasowe wycofanie pojazdu z ruchu?

Czasowe wycofanie pojazdu pozwala zaoszczędzić wiele pieniędzy na OC, ale za wydanie takiej decyzji także trzeba nieco zapłacić. Wycofanie pojazdu z ruchu na okres 2 miesięcy to koszt 80 zł. Opłata jest zwiększana za każdy kolejny miesiąc o:

  • 4 zł – od 3 do 12 miesięcy,
  • 2 zł – od 13 do 24 miesięcy,
  • 0,25 zł – od 25 do 48 miesięcy.

Czy pojazd czasowo wycofany z ruchu musi mieć OC?

Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu nie jest tym samym co wyrejestrowanie pojazdu. W związku z tym nawet samochód czasowo wycofany z ruchu musi być ubezpieczony. Koszt takiej polisy będzie jednak o wiele mniejszy.

Według ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych składka ubezpieczeniowa na okres czasowego wycofania pojazdu z ruchu powinna ulec obniżeniu przynajmniej o 95%. Aby otrzymać taką zniżkę, wystarczy powiadomić ubezpieczyciela, że pojazd został czasowo wycofany z użytkowania.

Kiedy minie okres czasowego wycofania pojazdu z ruchu, właściciel maszyny musi od razu powiadomić o tym ubezpieczyciela. Jeśli tak się nie stanie, towarzystwo ma prawo odpowiednio podwyższyć składkę w momencie, kiedy zorientuje się, że samochód jest już normalnie używany.

Dlaczego trzeba płacić OC za pojazd wycofany czasowo z ruchu?

Ponieważ na czas wycofania pojazdu z ruchu trzeba oddać w depozyt dowód rejestracyjny oraz tablice, można się zastanawiać, dlaczego właściwie musimy płacić cokolwiek za OC. Są dwie przyczyny takiego stanu rzeczy.

Po pierwsze zgodnie z prawem obowiązek ubezpieczenia jest związany z rejestracją pojazdu. Samochód czasowo wycofany z ruchu jest nadal pojazdem zarejestrowanym.

Po drugie zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych za szkodę w związku z ruchem pojazdu uważa się także szkodę powstałą przy wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu, bezpośrednio przy ładowaniu i rozładowaniu pojazdu oraz podczas jego zatrzymania, postoju lub garażowania. Możliwe jest zatem, że w okresie czasowego wycofania pojazdu z ruchu powstanie szkoda, która powinna zostać uregulowana z OC.

OC na miesiąc dla pojazdów historycznych

Właściciele pojazdów historycznych mogą w inny sposób zaoszczędzić na OC. W przypadku takich samochodów OC jest bowiem potrzebne jedynie wtedy, kiedy wyjeżdżamy nim na drogę publiczną. I, co ważne, dla takiego pojazdu możemy kupić ubezpieczenie krótkoterminowe. Koszt takiego miesięcznego OC dla samochodu osobowego to zazwyczaj jedynie ok. 100 zł.

Pamiętajmy, że OC krótkoterminowe nie podlega automatycznemu przedłużeniu. Nie trzeba więc wypowiadać takiego ubezpieczenia po upływie miesiąca.

Dowiedz się więcej o OC na miesiąc

Jakie warunki musi spełnić pojazd historyczny?

Ubezpieczenie krótkoterminowe jest interesującą opcją dla właścicieli wszelkich perełek motoryzacyjnych. Sprawdźmy jednak najpierw, co to dokładnie oznacza, że pojazd jest historyczny?

Według ustawy o ruchu drogowym pojazd historyczny musi mieć co najmniej 40 lat. Wiek ten może zostać zmniejszony do 25 lat, jeśli rzeczoznawca uzna, że:

  • auto jest maszyną unikatową
  • lub też samochód ma szczególne znaczenie dla dziejów motoryzacji.

Sporządzenie opinii przez rzeczoznawcę to koszt od 100 do 500 zł. Niektórzy zgodzą się wydać opinię jedynie na podstawie dokumentacji fotograficznej i kopii dokumentów pojazdu. Takie rozwiązanie będzie na pewno o wiele tańsze.

Jeżeli samochód zostanie uznany za pojazd historyczny, otrzymamy dla niego żółte tablice rejestracyjne i nie będziemy już musieli przejmować się ciągłością ubezpieczenia OC.

Jakie ubezpieczenie kupimy dla pojazdu historycznego?

Ubezpieczenie OC dla pojazdu historycznego wykupujemy jedynie wtedy, kiedy wyjeżdżamy nim na drogę publiczną, wybierając się np. na zlot samochodów zabytkowych.

Dla tych kierowców, którzy chcieliby uzyskać odszkodowanie w razie uszkodzenia ich historycznej perełki, mamy niestety złą wiadomość. Na polskim rynku wykupienie polisy AC dla samochodu zabytkowego będzie bardzo trudne. AC to polisa nieobowiązkowa, więc ubezpieczyciel może odmówić zawarcia takiej umowy, kiedy uzna, że jest ona nieopłacalna dla niego. Polisy indywidualne, proponowane przez niektórych ubezpieczycieli (np. Warta czy PZU), są natomiast bardzo drogie.

Dopóki nie zostaną wprowadzone żadne zmiany w polskim prawie, jedynie właściciele pojazdów ciężarowych, zabytkowych lub autobusów mogą uniknąć płacenia pełnej składki za OC bez konieczności całkowitego wyrejestrowania samochodu. Osoby mające zwykłe samochody osobowe muszą zadowolić się innymi sposobami obniżenia kosztu OC.

Podobne artykuły
komunikacja
Ubezpieczenie samochodu
2020-10-26

Czasowe wycofanie samochodu z ruchu – kiedy możliwe?

Do tej pory właściciele samochodów osobowych nie mogli wycofać swoich pojazdów z ruchu. Wyjaśniamy, co zmieniła niedawna nowelizacja przepisów i jak działa czasowe wycofanie samochodu z ruchu.

Czytaj więcej
komunikacja
Ubezpieczenie samochodu
2020-10-26

Czy czasowe wycofanie aut z ruchu podniesie składki ubezpieczenia OC?

Niedawno znów pojawiły się informacje o wprowadzeniu możliwości czasowego wycofania samochodów osobowych z ruchu. Analizujemy rzadko opisywane aspekty takiej zmiany.

Czytaj więcej
komunikacja
Ubezpieczenie samochodu
2016-11-25

Czy mDokumenty zmienią rynek ubezpieczeń?

Zapowiadane przez Ministerstwo Cyfryzacji mDokumenty mogłyby jeszcze bardziej uprościć proces zakupu ubezpieczenia OC przez Internet. Nie wiadomo jednak, czy projekt zostanie zrealizowany.

Czytaj więcej
Komentarze
Kam
2021-01-04 11:02
IP: 217.168.x.x
Głupota, skoro auto jest wycofane z ruchu to po co ma mieć OC? Jestem właścicielem dwóch ponad 30 letnich pojazdów, stoją w garażu jako inwestycja na przyszłość...jak podliczę to ile muszę co roku dawać na nie OC to zaraz wyjdzie że po paru latach sprzedam wychodząc na 0.
odpowiedz
Ubea.pl
2021-01-04 15:26
IP: 83.3.x.x
Rzadko bo rzadko, ale zdarza się, że to stojące auto jest przyczyną szkody (np. auto stoczy się z miejsca postoju). Dlatego też nawet auto czasowo wycofane z ruchu musi mieć ubezpieczenie OC. Tyle że składka takiej polisy jest zmniejszona przynajmniej o 95%. Warto także pamiętać, że auto które ma co najmniej 25 lat może zostać uznane przez rzeczoznawcę za pojazd historyczny. W takim przypadku można kupować OC na miesiąc tylko na czas poruszania się po drogach publicznych. Tutaj piszemy o tym dokładniej: https://ubea.pl/oc-na-miesiac/
odpowiedz
p.kochanowicz@onet.pl
2017-05-22 12:03
IP: 89.67.x.x
To jest polskie prawo-(potrzeba utrzymania armii urzędników). Samochód bez tablic jest traktowany - jako złom!!!! DLACZEGO USTALAJĄC NOWE PRZEPISY nie bierze się straty CZASU PETENTA -np.ZWOLNIENIA Z PRACY!!!
odpowiedz
mark
2016-12-03 13:44
IP: 109.147.x.x
i tak bedzie to glupie i drogie prawo do czasowego wycofania samochodu z ruchu-jaki depozyt ,przeciez tablice sa moje ja za nie placilem ,tak samo dowod rejestracyjny.polski fiskalizm i uzaleznienie ludzi od urzednikow nie zna granic.bardzo glupie prawo.na zachodzie ludzie maja samochody po 20-30-40 lat.lecz jest wolnosc , chca jezdzic placa nie to nie placa-proste ,bez zadnych depozytow i dodatkowych oplatach.A zacznijmy od tego ze po kupnie uzywanego samochodu nie ma zadnych podatkow tak jak w Polsce 2%.TO ZLODZIEJSTWO
odpowiedz